Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

9 jaren 2 maanden geleden #81298 door
Op zich natuurlijk leuk, maar ik laat me toch ook door de stukjes vaak naar boeken leiden en als ik het bewuste boek dan niet in de bibliotheek kan vinden, is dat toch wel weer een teleurstelling voor mij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81299 door dettie
Verdun 1916

Jules Romains

In 2016 is het 100 jaar geleden dat in en rond de Franse stad Verdun gedurende 8 maanden de meest spraakmakende loopgravenoorlog uit de geschiedenis werd gevoerd.

Met de schaars overgeleverde filmbeelden en vele beschrijvingen van deze slag kan nauwelijks recht gedaan worden aan de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog waarbij aan Franse en Duitse zijde circa 300.000 soldaten het leven lieten. Tijdgenoot en schrijver Jules Romains ((1885-1972) schreef met Verdun een monumentaal boek over deze roemruchte slag.

In Verdun komen alle facetten van de slag aan bod gezien vanuit het oogpunt van de verschillende participanten, maar vooral in de beleving van de Franse soldaten aan het front.

Met Verdun verschijnen in de Maand van de Geschiedenis twee belangrijke werken van de Franse schrijver Jules Romains voor het eerst in het Nederlands.

Recensie

Het gedachtegoed van Jules Romains (1885-1972; dichter, essayist, romancier, dramaturg) is dat van het unanimisme, de groepsgeest als leidraad. Met name in de 27-delige romancyclus 'Les hommes de bonne volonté', die het roerige tijdperk 1908-1933 bestrijkt, wordt zijn humanistisch engagement, bebakend door twee personages, realist Jerphanion en dromer Jallez, in velerlei getuigenissen uitgewerkt. Zo ook in deze delen 15 en 16, dat van frontlinie tot het diepe achterland en van boven- tot onderlaag tussen herfst 1915 en 9 april 1916 de feiten en belevingen van de Slag om Verdun in hun verwarrende samenhang belicht.

Hoe de blik zich kan versmallen tot de opdracht 'zoveel mogelijk mensen aan de overkant te doden' tegenover de drang zich af te keren van 'handelingen die absoluut geen steun vinden in de menselijke natuur'. Een verstrekkende sociografie die een krachtig historisch fresco en een waardige herdenking van de talloze slachtoffers biedt. Een voorwoord over leven en werk van Romains door vertaler Minne de Boer en een bibliografie completeren de uitgave.

Menno Gnodde

ISBN 9789491830044 | Paperback | 660 pagina's | Uitgeverij Epimetheus | april 2016

-

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81300 door dettie
Citaat van de dag

Er is nog nooit een goede oorlog of een slechte vrede geweest.

Benjamin Franklin

Amerikaans staatsman en fysicus 1706-1790

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81311 door dettie
20 verhalen

Jules Romains

Hjalmar Söderberg (Stockholm 1869 – Kopenhagen 1941) wordt tot de grote Zweedse schrijvers gerekend. Zijn werk omvat romans en verhalen, toneel, lyriek, essays en journalistiek en wordt nog altijd herdrukt en veel gelezen. De romans Dokter Glas en Het ernstige spel zijn recent nog in het Nederlands verschenen. Evenals Söderbergs toneelstuk Gertrud zijn beide romans diverse keren verfilmd.

Met het boek Twintig verhalen is Söderbergs verhalenbundel Historietter (1898) nu voor het eerst compleet in een Nederlandse vertaling verschenen. De verhalen getuigen van een mild ironische en melancholieke levensvisie en laten zien dat Söderberg terecht als een groot stilist wordt beschouwd.

"Söderbergs romans Dokter Glas en Het ernstige spel zijn in mijn vertaling verschenen bij Uitgeverij De Wereldbibliotheek. Beide romans zijn goed verkocht, maar helaas wilde men niet investeren in een verhalenbundel. Toen heb ikzelf een mooi bibliofiel uitgaafje van één verhaal gemaakt: De pentekening, vertaling Henri Wijsbek. Maar het is altijd een hartewens van me geweest om méér korte verhalen van Söderberg te vertalen/publiceren. Dat is nu gelukt.

Twintig verhalen is digitaal gedrukt op Biotop papier en ingenaaid en gebrocheerd. De oplage is 200 ex. Ik heb zelf de omslagillustratie gemaakt en de boekverzorging gedaan."

Bertie van der Meij

Uitgeefster Falstaff & Fakir

ISBN 9789082607406 | 90 pagina's | Falstaff & Fakir | 10 november 2016

Vertaald uit het Zweeds door Bertie van der Meij en Henri Wijsbek.

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81312 door dettie
Citaat van de dag

Een verhalenbundel is een roman waaruit de vervelende stukken zijn weggelaten.

Bob den Uyl

Nederlands schrijver, vooral van korte verhalen, en jazztrompettist.

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81313 door dettie
Ik heb het boekje 20 verhalen in huis, het is inderdaad erg mooi uitgevoerd, binnenkort het ook eens lezen natuurlijk.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.561 seconden