Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2017 - WERK in uitvoering

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #80091 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2017 - WERK in uitvoering
10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen

Bas van de Haterd

Volgens de Universiteit van Oxford verdwijnt de komende 20 jaar ongeveer 40% van alle banen. Nu is het verdwijnen van banen en het ontstaan van nieuwe banen iets van alle tijden. In de haven van Rotterdam zijn geen sjouwers meer, maar kraanmachinisten. De mannen met een klembord die de goederen controleerden zijn vervangen door RFID chips en ook hebben we al in geen jaren meer een encyclopedieverkoper aan de deur gehad. De afgelopen vijf jaar zijn er echter ook miljoenen banen bijgekomen doordat we apps op telefoons hebben. Ook de hoeveelheid data die we produceren, die geanalyseerd moet worden, levert miljoenen banen op.

Het unieke aan de huidige ontwikkelingen is echter de omvang en het soort banen dat verdwijnt. Het soort banen behelst namelijk ook hoog opgeleide kenniswerkers, zoals accountants, makelaars en juridische functies. De omvang is ook enorm, want het feit dat 40% van alle banen in 20 jaar tijd gaat verdwijnen is nog nooit eerder vertoond.

Dit boek is geen uitputtend document met alle banen die verdwijnen en verschijnen, maar heeft als doel een beeld te schetsen van een aantal banen die op de tocht komen te staan, de ontwikkelingen die daaraan ten grondslag liggen en wat daarvoor in de plaats gaat komen. Het is deels een vertaling van het academische onderzoek van Oxford naar de praktijk van alledag. Daarnaast biedt dit boek inzicht in de kansen die ontstaan door dezelfde ontwikkelingen die de banen laten verdwijnen.

Gratis te downloaden, zie vandehaterd.nl/10banen

ISBN 9789079826162 | Paperback | 64 pagina's | Freeman Media B.V. | januari 2015

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #80092 door dettie
Citaat van de dag

We hebben in Nederland een extreem gebrek aan respect voor ondernemers, waardoor er geen nieuwe banen meer komen.

Van de Haterd

Uit: Hoe ik denk/Respect voor de ondernemer, zie hele artikel

vandehaterd.nl/hoe-ik-denk/respect-voor-de-ondernemer/

9 jaren 5 maanden geleden #80093 door
Daar ben ik het niet mee eens.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #80094 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema februari 2017 - WERK in uitvoering
Nou Dettie, de quotes roepen deze week nogal wat tegenstand op, haha!

Ik weet niet wat ik van deze quote moet denken. Ik heb geen idee of we geen respect hebben voor ondernemers en om daar de conclusie uit te trekken dat er daarom geen banen meer komen? Volgens mij komen er geen banen omdat het de ondernemers moeilijk wordt gemaakt door allerlei regels die de politiek bedenkt.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #80097 door dettie
*grijns* Het was een zin uit een artikel van de schrijver van het themaboek.

Daarom had ik al de link naar het hele artikel erbij gegeven, daarin wordt de uitspraak genuanceerd.

En dan nog kun je het er niet mee eens zijn :D

Dettie

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #80104 door dettie
Het bureau

J.J. Voskuil

Het Bureau is een romancyclus in zeven delen en ongeveer vijfduizend bladzijden van de Nederlandse auteur J.J. Voskuil, en beschrijft minutieus de dagelijkse gang van zaken op een bureau dat gebaseerd is op het Meertens Instituut en de voorloper daarvan, waar de auteur tussen 1957 en 1987 werkte. Het eerste deel van Het Bureau verscheen in 1996, het laatste in het jaar 2000. Met het verschijnen van Het Bureau ontstond er een kleine rage in literair Nederland. De romancyclus werd wel betiteld als een 'soap voor intellectuelen' en er werd gesproken van 'Voskuilgekte'.

Delen

Deel 1: Meneer Beerta (1996)

Deel 2: Vuile handen (1996)

Deel 3: Plankton (1997)

Deel 4: Het A.P. Beerta Instituut (1998)

Deel 5: En ook weemoedigheid (1999)

Deel 6: Afgang (2000)

Deel 7: De dood van Maarten Koning (2000)

Achtergrond

Maarten Koning is de hoofdpersoon van deze ruim vijfduizend bladzijden tellende cyclus. De lezer volgt hem op zijn dagelijkse gang naar zijn werkplek: een bureau waar onderzoek wordt verricht naar Dialectologie, Volkskunde en Naamkunde. Tot in detail worden alle belevenissen en sociale contacten van Maarten Koning op zijn werkplaats beschreven. Het beslaat de periode 1957-1987.

De cyclus is zeer sterk autobiografisch, en alle personages die erin voorkomen zijn geënt op werkelijk bestaande personen. En ook Het Bureau is niet verzonnen, maar gebaseerd op het Meertens Instituut in Amsterdam. Rob Rentenaar (Koos Rentjes in Het Bureau) publiceerde een Wie is wie? naar aanleiding van Het Bureau, waarin de fictieve namen, zoals ze in Voskuils werk naar voren komen, naast de echte namen zijn geplaatst. De lijst is deels terug te vinden op Lijst van personages uit Het Bureau.

De 7 delen van het Bureau zijn allemaal nog los te koop. De cassette zoals afgebeeld is alleen tweedehands verkrijgbaar.

ISBN 9789028240018 | Paperback/Hardcover | Van Oorschot

Tijd voor maken pagina: 0.425 seconden