Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2017 - WERK in uitvoering

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80169 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2017 - WERK in uitvoering
De kamer

Jonas Karlsson

De eerste keer dat ik de kamer binnenging, draaide ik me vrijwel meteen weer om. Ik moest eigenlijk naar het toilet, maar ik nam de verkeerde deur. Een vleug bedompte lucht sloeg me tegemoet toen ik de deur opendeed, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar bijzondere aandacht aan schonk. Het was me nog niet opgevallen dat er in dat gangetje bij de lift nog iets anders was dan de toiletten. O, dacht ik. Een kamertje.

Ik deed de deur open en dicht. Meer niet.

Recensie

Duizendpoot Jonas Karlsson schreef met De kamer zijn romandebuut – eigenlijk is het vanwege de geringe afmetingen eerder als een novelle te beschouwen. Eerder schreef de Zweedse acteur en toneelschrijver al korte verhalen, dit keer schreef hij nog wat langer door. De kamer is een droge en humoristische beschouwing over een ambtenaar die op een dag iets bijzonders in het gebouw waar hij werkt tegenkomt: een kamertje [...]

Een rustig kamertje, net naast de wc’s, waar hij zich geregeld even terugtrekt. Daar geniet hij van de orde en regelmaat, alles is er perfect geordend. “Het zag er een beetje kunstmatig neergezet uit. Planmatig. Alsof het kantoortje op iemand wachtte.” Op een gegeven moment eigent hij zich een klusje toe, en hij blijkt er in uit te blinken. Maar dat lukt hem alleen als hij zijn werkzaamheden in het kamertje verricht. En zo wordt het kamertje een bron van conflict tussen hem en zijn collega’s, zo erg zelfs dat die hem naar een psychiater doorverwijzen.

De kamer is een wat absurdistische roman, die je mede dankzij de vlotte schrijfstijl binnen de kortste keren hebt uitgelezen. Jonas Karlsson schept een eigenaardige sfeer, die soms bevreemdt en soms grappig uitpakt. De gedachtes van de narcistische Björn zijn vanuit zijn oogpunt bezien logisch, de reacties van zijn collega’s al net zo. De kamer is Voskuils Het Bureau ‘on steroids‘, The office in het kort. Wat het boek aan diepgang mist, maakt Karlsson ruimschoots goed met zijn talent om een memorabel en op sommige punten herkenbaar personage in enkele pennenstreken neer te zetten.

Bron: mustreads.nl/recensie-de-kamer-jonas-karlsson/

ISBN 9789056724962 | Paperback | 128 pagina's | Bruna Uitgevers| 9789056724962

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80170 door dettie
Citaat van de dag

Als je de beperkingen kent, kun je daarbinnen onbeperkt te werk gaan.

Jules Deelder

Nederlands dichter en schrijver

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80187 door dettie

Verzameld werk

Lu Xun

Lu Xun (1881-1936) is niet zomaar een schrijver, hij is de belangrijkste Chinese schrijver van de twintigste eeuw. Ook nu nog, na de wonderbaarlijke renaissance van de Chinese literatuur in de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw, kan dat zonder enig voorbehoud worden gesteld. Met zijn verhalen en essays luidde hij de moderne Chinese literatuur in en dwong hij zijn lezers de realiteit onder ogen te zien: een verscheurd land, een nieuwe, verwarrende tijd, waarin de zekerheden van het in 1912 ten onder gegane Keizerrijk niet langer golden.

In het "Verzameld Werk" zijn voor het eerst alle verhalen van Lu Xun in Nederlandse vertaling bijeengebracht. De vijfenzestig verhalen werden geschreven tussen 1918 en 1927. Zijn langere verhalen registreren, naast het menselijk tekort in het algemeen, hoofdzakelijk de zwaarte van het leven in China, de ongelijke strijd van zijn personages met de wreedheid van de maatschappij - in het oude keizerlijke China van zijn jeugd, maar niet minder in het nieuwe China van de beginjaren van de Republiek. Zijn korte teksten hebben een ander karakter en werken soms bijna surrealistisch, als hallucinaties, nu eens humoristisch, dan weer bitter ironisch.

ISBN 9789029065375 | Gebonden | 602 pagina's | Meulenhof | 2000

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80188 door dettie
Citaat van de dag

Bezie uw werk als de krullen van de plank, die u had willen schaven.

Godfried Bomans

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80198 door dettie
Sorry als ik wat stil ben en dingen vergeet, ik heb het erg druk met de nieuwe site (die helemaal opnieuw en op maat gemaakt wordt!) en probeer tussendoor ook recensies te schrijven en mails te beantwoorden.

Gisteren dus het thema vergeten, sorry!

Dettie

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80210 door dettie
Ruim duizend dagen werk

Koos van Zomeren

Op zaterdag 21 maart 1992 verscheen op de voorpagina van NRC Handelsblad blad de eerste aflevering van Vandaag of morgen, een rubriek van Koos van Zomeren. Zijn briljante miniatuurtjes trokken onmiddellijk de aandacht, voor talloze lezers vormden ze een rustpunt in dewereldzee van het nieuws. Op een gegeven moment was Van Zomeren van plan bij de duizendste aflevering te stoppen. Toen besloot hij er nog één aan toe te voegen, zodat hij de rest van zijn leven zou kunnen zeggen dat hij meer dan duizend keer achter elkaar in de krant had gestaan. De duizend-en-eerste verscheen op 22 juni 1995.

Destijds zijn uit deze serie verschillende selecties in boekvorm gepubliceerd: Zomer, 'Winter, Het eeuwige leven, 'Wat wil de koe en De lente, een veldslag. Maar zelfs al die titels samen bevatten slechts een gedeelte van het totale aantal columns.

In deze bundel, Ruim duizend dagen werk, staan ze voor het eerst allemaal bij elkaar bij elkaar. Alle duizend stukjes, en één! Een tijdloos dagboek uit de jaren negentig.

Koos van Zomeren (1946) publiceerde bijna veertig boeken. Zijn roman Een deur in oktober verscheen rond de millenniumwisseling

ISBN 9789029558464 | Paperback | 1028 pagina's | De Arbeiderspers | juli 2001

Tijd voor maken pagina: 0.497 seconden