Het vroege werk van Rhett Foley
Jenny Pausacker
"Hallo, toekomstige biograaf! Volgens mij bent u heel blij hetgeen u hier voor u ziet: Het vroege werk van Rhett Foley, voorzien van data en andere belangrijke gegevens. De meeste beroemde schijvers zijn toch niet zo attent, of wel? Bovendien krijgt u iets extra's: Deze verhalen zijn niet alleen mijn eerste serieuze schrijfpogingen, ze vormen ook nog eens het verslag van een zeer belangrijk jaar in mijn leven!"
Rhett Foley zit in zijn laatste schooljaar en begrijpt er even niets meer van. Waarom heeft niemand hem ooit verteld dat de liefde, het leven en dat gedoe met seks zo ingewikkeld in elkaar zitten? Rhett wil schrijver worden en verwerkt daarom zijn belevenissen in zijn 'schrijfdossier', een eindexamenopdracht...
Recensie
De ca. 17-jarige Rhett zit in zijn laatste schooljaar. Hij wil graag schrijver worden en grijpt de examenopdracht, het bijhouden van een schrijfdossier, aan om zijn kunnen te tonen. De belevenissen van één jaar uit zijn leven ontvouwen zich op papier. In het begin schrijft hij vanuit een vrij objectief standpunt, maar gaandeweg lukt het hem om zijn gevoelens onder woorden te brengen.
Het boek is opgezet volgens een vast stramien: Rhett's handgeschreven opdracht, zijn verhaal, waarin hij diverse schrijftechnieken uitprobeert, en het commentaar van zijn lerares. Rhett's geworstel met zichzelf en zijn omgeving zijn geschreven in de ik-vorm en zullen voor veel pubers herkenbaar en invoelbaar zijn.
Direct taalgebruik met af en toe een moeilijk woord of begrip. Ruime bindmarge; duidelijke lettertypes. Op de kaft enkele uitvergrote regels met handgeschreven Engelse woorden en een klein zwart boekje met titelgegevens.
Voor jongeren vanaf ca. 14 jaar die graag een verhaal met psychologische diepgang lezen. Een aparte handleiding voor docenten bevat praktische schrijfopdrachten waarin de tips en werkvormen uit het boek worden gebruikt om het schrijven en gericht lezen te stimuleren. Bevat tevens lezing.
(Biblion recensie, Monique Luijben.)
ISBN 9789025729028 | Paperback | 191 pagina's | Uitgeverij Gottmer | 1997
Vertaald door Molly van Gelder | Leeftijd 14+