Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8814 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 24/25 juni 2006

Een verhalenbundel is een roman waaruit de vervelende stukken zijn weggehaald.

Bob den Uyl
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8819 door dettie
Verzwegen verhalen

een schandaalkroniek uit Byzantium

Procopius

Procopius beschrijft in het boek, dat om begrijpelijke redenen tijdens zijn leven niet gepubliceerd kon worden, alles wat hij in zijn officiële geschiedenis moest verzwijgen, 'al had hij het met eigen ogen gezien'.

De hoofdrollen in het boek zijn weggelegd voor vier personen. Als eerste Justinianus, de grote wetgever (aan wie wij nu nog veel van onze eigen wetgeving danken), beschermer en leider van de kerk en groot bouwer (van onder andere de Aya Sofia). Hij blijkt een haatdragende, corrupte tiran te zijn die de wet naar zijn hand zet als hem dat zo uitkomt, het christendom meer kwaad dan goed heeft gedaan en de staatsgelden verkwist voor eigen roem en glorie. Een grote rol is ook weggelegd voor zijn vrouw, de ex-prostituee Theodora.

En dan is er nog Belisarius, de geniale generaal, die slechts een marionet blijkt te zijn van zijn overspelige, wellustige, corrupte vrouw Antonina, een intrigante die op haar beurt in slechtheid niet onderdoet voor keizerin Theodora zelf. Kortom, het boek is een schandaalkroniek zonder weerga, dat ons meer vertelt over wat er in de roemruchtste jaren van het Byzantijnse rijk achter de schermen gebeurde dan welke andere bron ook.

Hein L. van Dolen vertaalde eerder onder meer Herodotos, Aristofanes, Lucianus en Sofokles. In dit nietsverhullende boek uit het begin van de Middeleeuwen schetst Procopius de duistere kanten van het Byzantium onder de demonische keizer Justinianus en de zo mogelijk nog verdorvener keizerin Theodora.

Uitgever Athenaeum-Polak & Van Gennep ISBN 9025341969 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum november 2005 Aantal pagina's 168

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8820 door dettie
Citaat van de dag 26 juni 2006

Als men het boek kent, is het uit.

Frédéric Bastet

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8845 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind die van Bob den Uyl wel leuk, maar het is helaas niet waar...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8856 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Zeemeerminnen, zeeschuimers en schuimkoppen

Diverse auteurs

Leuk die verhalen over de zee, lijkt me een mooi boek.

groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8859 door ingeske
Beantwoord door ingeske in topic citaten
Ik vind de citaten zo geweldig, dat ik op sommige erg verliefd ben geworden. Maar ik kan niet elke dag naar jullie site gaan. Is er ergens een index of overzichtje van de tot nu toe gepubliceerde citaten?
Laatst bewerkt dooringeske.

Tijd voor maken pagina: 0.524 seconden