Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema April 2006 - Steden

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7744 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Singer schrijft prachtige boeken, als je er ooit eens een te pakken kan krijgen Wil...

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7745 door dettie
Warschau

Het visum

Isaac Bashevis Singer

Het is 1922 en David Bendiger, een aspirant-schrijver zonder verblijfplaats en zonder één cent op zak, is zojuist in Warschau aangekomen. Hij komt er al gauw achter dat de mensen die hij vroeger kende zo'n beetje over de hele wereld verspreid zijn geraakt. De enige contacten die hij nog heeft zijn: Sonja, een vrouw die hij kort daarvoor op het platteland heeft leren kennen, en Dov Kalmenzohn, een jonge zionistische functionaris die hem aan een visum voor Palestina kan helpen.

Voor hij echter die grote reis kan gaan maken zal hij moeten trouwen met een vrouw die zo graag naar Palestina wil dat ze bereid is de kosten voor haar rekening te nemen. In de tussentijd vindt hij onderdak bij de communistische Edusha en blijft hij natuurlijk Sonja ontmoeten. Naast dit romantisch rumoer werkt David aan zijn literaire en politieke toekomst en zoekt hij contact met journalisten en schrijvers onder wie zijn oudere broer, die al een zeker gezag geniet. Maar ook het religieuze verleden laat hem niet los en dwingt hem tot een confrontatie als plotseling zijn vader, de orthodox- joodse rabbi, weer in Warschau opduikt.

Vertaler: B. Kriek

Isbn 9029538325 Ingenaaid Verschenen: juni 1995 Arbeiderspers

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7746 door dettie
Citaat van de dag 19 april 2006

Warschau, de hoofdstad van Polen, is met ruim 1,5 miljoen inwoners ook de grootste stad van het land. Het is de plaats waar de regering zetelt en het economische, bestuurlijke, politieke en culturele centrum van Polen. Daarnaast ligt de stad in het geografische centrum van het land, zodat de rest van Polen uitstekend bereikbaar is.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7749 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Singer schrijft prachtige boeken

Volledig akkoord, Bernadet. Ik las er enkele, ook alweer een tijd geleden.

Inderdaad een groot schrijver.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7753 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Singer schrijft prachtige boeken, als je er ooit eens een te pakken kan krijgen Wil...

Nog nooit wat van hem gelezen, ik zal eens zoeken,

De Toverberg van Thomas Mann heb ik nog niet

is zo'n boek waarvan ik zo nu en dan denk dat ik het echt eens moet gaan lezen. Mijn lijstje groeit en groeit. Zucht

Groeten,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7754 door dettie
De Toverberg is erg mooi maar wel een hele kluif!

Ik was halverwege en toen moest het terug naar de bieb. Maar het is een schitterend verhaal.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden