Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema April 2006 - Steden

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7968 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Moet je kijken wat een verschil in beschrijving! Bij deze beschrijving zou ik niet denken dat het over het ontstaan van New York gaat. Het staat er in feite wel maar als je verder leest krijg je niet die indruk.

Stad van dromen

Voor wie heeft genoten van boeken als De fatale kust, Ségou, Centennial en Een kleine geschiedenis van Amsterdam, is Stad van dromen een feest om te lezen, een prachtige mengeling van feiten en fictie – geschreven door een schrijfster van wereldformaat.

Stad van dromen is een meeslepend en schitterend epos over twee families – de ene Nederlands, de ander Engels – vanaf de tijd dat Nieuw Amsterdam een ruige en ordeloze nederzetting was, tot aan het eind van de Amerikaanse Vrijheidsoorlog, toen de Engelsen werden verslagen en New York de droomstad werd van een nieuwe natie.

De roman begint in 1661, wanneer broer en zus Turner na een lange en hachelijke overtocht van een klein houten schip strompelen. Ze zoeken een nieuw leven in de Nederlandse kolonie Nieuw Amsterdam.

Beiden leggen zich toe op het behandelen van zieken. Lucas Turner is barbier en chirurgijn; Sally weet alles van geneeskrachtige planten. Ze hebben een sterke band en werken goed samen. Maar in de jonge kolonie leidt verraad en moord ertoe dat ze aartsvijanden worden. Sally trouwt met de Nederlander De Vries, wiens naam door een latere generatie wordt verengelst tot Devrey. Ook broer Lucas sticht een gezin.

Hun afstammelingen – waaronder zich menig toegewijde arts bevindt, maar ook een piraat en een hoerenmadam – zullen een bepalende rol spelen in de toekomst van de geneeskunst en van de stad, maar geen van hen zal kunnen ontkomen aan de gevoelens van wraak waarvan de kiem in het verleden is gelegd.

Stad van dromen volgt de geschiedenis van de families Turner en Devrey – met als achtergrond een stad waar slaven levend werden verbrand op Wall Street; waar toekomstige presidenten over Broad Way liepen en discussieerden over de toekomst van Amerika; en waar een van de eerste echte ziekenhuizen ter wereld zijn oorsprong vond in de voormalige werkplaats van een scheepstimmerman. Tegen het panoramische decor van de strijd voor vrijheid die de jonge natie voerde, en met zijn rijkdom aan historische en medische details, is dit een betoverend verhaal.
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7978 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik waardeer je zoektochten ten zeerste Bernadet, maar ik wéét pas of een boek ook over de stad gaat als ik het zelf gelezen heb. Ik heb niet zoveel van deze themaboeken gelezen. Maar bij Asher Lev, tja, voor mijn gevoel deed de stad er niet toe. Het had ook Boston, of Londen kunnen zijn, weet ik veel.

Bij "stad van dromen" denk ik meer aan een beschrijving van de stad zelf. Zoals je ook een boek over Parijs en een over Londen hebt.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7979 door dettie
Ja dat is waar dat je het als je het gelezen hebt pas écht weet.

Dat zat ik ook nog te denken.

Vaak weet ik als een thema afgelopen is ineens boeken!

Of kom ik opeens boeken tegen van een vorig thema.

Bernadet

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #8000 door Hermine
Beantwoord door Hermine in topic Re: bericht
Blij dat je 'Stad van Dromen' vermeld hebt. Pràchtboek!
Laatst bewerkt doorHermine.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #8003 door dettie
New York

Stad van dromen

Beverly Swerling

Het boek

Rond 1650 komen Sally en Lucas Turner via Rotterdam vanuit Liverpool aan in de Nieuwe Wereld: Nieuw Amsterdam. Meteen bij aankomst weet Lucas zijn beroep, barbier, aan te wenden om een goede woonplaats te krijgen: hij moet de gouverneur Peter Stuyvesant van zijn galstenen afhelpen. Hij doet een gewaagde operatie: hij opereert door in het lichaam te snijden, iets wat de meeste dokters nog niet durfen in die tijd; die purgeerden en tapten enkel bloed af. Ook blijkt al snel dat Sally heel goed is in het kruiden zoeken en maken van diverse geneesmiddeltjes. De broer en zus bouwen binnen de ommuurde stad een kleine praktijk op en buiten de muren, waar het gevaar van indianenaanvallen loert, een kruidentuin.

En zo begint de bewogen geschiedenis van de families Turner en De Vries die gemarkeerd wordt door de medische wetenschap en de geneeskunde, door liefde en haat, jaloezie en concurrentie, avontuur en oorlog, te midden van blanken, negers en indianen, temidden van genezers, soldaten, hoeren en slaven, met op de achtergrond het grootse panorama van het ontstaan van de metropool New York.

4 hoofdthema's in dit fascinerende boek: de medische geschiedenis, het rascisme tussen blank, zwart en rood, de geschiedenis van New York en de geschiedenis van de families Turner en De Vries. De medische geschiedenis omhelst de pioniers op medisch gebied die meer durfden dan alleen maar bloed aftappen met heuse bloedzuigers of werkten met purgeermiddelen, zalfjes en kruidenmengsels. De barbiers, mensen die niet alleen met de schaar en het scheermes om konden gaan, waren de eerste die durfden te snijden met hun instrumenten en beweerden door operaties ziektes te kunnen genezen. Deze vaardigheid van het mes ging over van vader op zoon (dochter) zoals in Lucas' familie de Turners. De nazaten van Sally hadden het kruidengenezen in hun vingers: dit werden apothekers.

De geschiedenis van New York, eerst Nederlands, vervolgens Engels en eindigend met de strijd om de zelfstandigheid. Op enkele kleine details na en wat geschiedsvervalsing ten behoeve van het verhaal, die de schrijfster zelf aangeeft, schijnt dit de echte geschiedenis te zijn van New York. 20 jaar research heeft de schrijfster voor dit boek gepleegd. Geen wonder dat ze de sfeer zo mooi weet neer te zetten.

Tenslotte de familiegeschiedenis. De nazaten van Lucas en Sally Turner vallen uiteen in de Turners, de chirurgen, en de Devreys (De Vries), de apothekers. Doordat Lucas Sally min of meer verkocht om zich zo de slagersvrouw Marit eigen te maken, is de eeuwenlange familievete ontstaan. De opbouw van de vete en de familie wordt gevolgd door de wraak van Jennet (squaw DaSilva). De geschiedenis staat bol van liefde, wraak en verraad. Niet alleen beroemde artsen maar ook een beruchte hoerenmadam voeren de familie aan.

Het boek is prachtig opgebouwd: van Nederlandse nederzetting tot Amerikaans New York, van broddel-dokteren tot de eerste ziekenhuizen, van de eerste New York-pioniers tot een grote New Yorkse familie. 'Stad der dromen' is een waar meesterwerk zoals de 2 delen van 'Ségou' van Maryse Condé. Het ademt dezelfde mooie sfeer uit als Jeffrey Lent's 'De herfst'. Het is mooier als 'De fatale kust' van Robert Hughes. Het heeft dezelfde toegankelijkheid van geschiedenis lezen als 'De kleine geschiedenis van Amsterdam' van Geert Mak.Bron: (Gedeeltelijk overgenomen van) hotel-boekenlust

Imprint: De Boekerij Uitvoering: Gebonden, 816 blz. Oorspr. titel: City of Dreams Vertaling: Hans Kooijman ISBN: 9022530566

Deze recensie stond op de site gisteren, ik vind het een héél verschil met het andere verslag.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #8004 door dettie
En als laatste een grapje voor de Leestafeldames

Hoe word ik een City Babe ?

Jaaa, hoe wordt je dat? Dat kan je allemaal in dit boek lezen! :)

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.500 seconden