Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2013 Trouwmaand - Daar komt de bruid!

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52765 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2013 Trouwmaand - Daar komt de bruid!
Citaat van de dag

Iets dat ik nog nooit ergens anders dan in Nederland heb gezien: een advertentie waarin een bruidsjurk wordt aangeboden 'wegens teleurstelling'. Zoiets is in ieder ander land werkelijk volslagen ondenkbaar.

Rudi Kousbroek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52766 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2013 Trouwmaand - Daar komt de bruid!

WilV schreef : Ah, het boek met een van de mooiste covers vandaag.

(Mooi boek ook)

Jij schrijft het en ik dacht het toen ik het plaatste! Wat een mooie cover is dit toch.

Ik vind het nog steeds jammer dat dit boek niet bij de laatste 3 zit.

Dettie

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52770 door marjo
Maar je hebt tot op heden nog geen van die andere drie gelezen?

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52777 door dettie
Nee, ik kreeg ze gisteren binnen! Dus... tromgeroffel... binnenkort in dit theater... :D

Detie

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52782 door dettie
Bruidsvlucht

Marieke van der Pol

Het verhaal van drie jonge bruiden Ada, Marjorie en Esther, en de ongebonden, ambitieuze Frank. Ze ontmoeten elkaar tijdens de beroemde luchtrace van Londen naar Nieuw-Zeeland in 1953. Vol hoop en verwachting beginnen ze aan een nieuw leven als immigrant. Ze weten niet dat door de ontmoeting op deze vlucht, de ‘Bride Flight’, hun levens voor altijd verbonden zullen blijven.

De schrijfster won met dit boek de Academica debutantenprijs

Recensie

Dit romandebuut is gebaseerd op een historisch feit: de laatste Great Air Race London-Christchurch in 1953, waarbij het KLM-vliegtuig won. Deze zat vol meisjes op weg naar hun vooruit gereisde verloofdes in Nieuw-Zeeland, hun nieuwe vaderland. Vanwege deze toekomstige bruiden werd er over de 'bruidsvlucht' gesproken.

De auteur vertelt over vier mensen - Ada, Marjorie, Esther en Frank - die aan de beklemmende naoorlogse sfeer willen ontsnappen en elkaar in het vliegtuig leren kennen. Ze zien elkaar vijftig jaar later weer op Franks begrafenis; via flashbacks lezen we over de onderlinge relaties en de afzonderlijke levens. De auteur weet haar personages goed tot leven te wekken en de drama's in hun leven gedoseerd aan de lezer prijs te geven. Haar boek zit structureel goed in elkaar en heeft een goede spanningsboog.

Stilistisch is het verhaal niet erg bijzonder, maar met haar woorden weet de schrijfster wel knap het vertelde in beelden om te zetten. Succesvol verfilmd met veel bekende Nederlandse acteurs.

Kleine druk.

Redactie

ISBN 9789029576277 Paperback 416 pagina's Nijgh & Van Ditmar pocket juni 2011

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52783 door dettie
Citaat van de dag

Waarheen ik ook vlucht steeds kom ik mezelf tegen

Dorothy Fields

Tijd voor maken pagina: 0.502 seconden