Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2006 - Winter

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6097 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
hee wat leuk Marjo. Het boek lijkt me ook erg leuk.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6110 door dettie
Glad ijs

R. Molemaker

Eindelijk is het ijs op de vijver dik genoeg en dus kan er geschaatst worden. Papa neemt een stoel mee, maar Ruutje en Bennie vinden dat veel te kinderachtig. Schaatsen is toch hartstikke makkelijk! Maar het valt ze behoorlijk tegen. Dat komt natuurlijk ook door die stomme doorlopers, die hadden ze beter doodvallers kunnen noemen... Ruutje kan al snel goed schaatsen, maar het kost Bennie heel wat meer moeite. Op een dag gaan Ruutje en Bennie een eind schaatsen in de polder. De tocht verloopt heel anders dan ze hadden kunnen denken.

Recensie

Ruutje en Bennie, een tweeling uit groep vier, leert schaatsen. Ruutje is voor het eerst ergens sneller en beter in dan zijn broer. Er komt ook een nieuw meisje uit Aruba in de klas. Als Bennie denkt dat Ruutje op Janice is, wordt hij voor het eerst van zijn leven flink boos op zijn broer. Door een reddingsoperatie op het ijs en de komst van een ouder vriendinnetje wordt dit misverstand uit de wereld geholpen. Ruutje is niet op Janice en Janice vindt de broers allebei even leuk om mee te spelen.

De thema's vriendschap en anders zijn worden goed uitgewerkt. De taal is makkelijk. Er zit ook humor in het verhaal, met een knipoog naar volwassenen. De zwartwitillustraties laten zien wat er in het verhaal gebeurt. De hoofdstukken zijn getiteld en vormen een afgerond geheel. Aardig verhaal om zelf te lezen in groep vier, voorlezen vanaf ca. 6 jaar.

Het multiculturele aspect zit niet te nadrukkelijk in het verhaal verweven. Stevig gebonden, mooie kwaliteit papier. Aantrekkelijke omslagillustratie in kleur.

Uitgever Unieboek BV ISBN 9026996276 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum september 2002 Aantal pagina's 80 blz.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6111 door dettie
Citaat van de dag 21 januari 2006

Ik ben geen held op ijs.

In alle kieren van mijn bewustzijn woekert de angst voor uitglijden en doorzakken.

Er zijn tachtigjarigen die zich op ijs beter bewegen dan ik.

Maar zelfs voor mij is ijs onweerstaanbaar.

Koos van Zomeren

20 jaren 5 maanden geleden #6119 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
'Ik droomde dat ik wakker werd.'

Van Bart Chabot

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6130 door dettie
De winter

Gary Paulsen

Brian is in de zomer met een vliegtuig neergestort in de wildernis van Canada. Maanden later is hij nog steeds niet gered. Langzamerhand wordt het echter kouder en moet Brian zich voorbereiden op de winter, hoewel hij geen idee heeft wat dat inhoudt. Hij merkt dat het voedsel schaars wordt en dat alle dieren, klein en groot, op zoek zijn naar eten. Op een van zijn tochten staat Brian plotseling oog in oog met een wolf. De kop van het beest zit onder het bloed en hij heeft een groot stuk vlees in zijn bek. Er komen nog meer wolven aan..

Vertaler: W. Barens

ISBN 902062086X Gebonden, 155 pagina's Met illustraties Verschenen: januari 2001 Kluitman

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6131 door dettie
Citaat van de dag 22 januari 2006

winter, jij bent een slechtaard

in de huizen verstop je je

als een kind zie ik je alle scholen

binnen hollen met je lichaam

in een tas o winter jij bent

een slechte meester

Hans Lodeizen

Tijd voor maken pagina: 0.464 seconden