Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2006 - Winter

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6139 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Leuk gedichie :D !

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6150 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Drie slechte schaatsers

Tim Krabbé

Precies datgene waar Pieter bang voor was, gebeurt: terwijl hij samen met zijn tienjarige zoon Wouter op vakantie in Israël is, wordt in Nederland de Elfstedentocht gereden. Wellichtde enige in jaren. Gelukkig vriest het nog in Nederland als hij terugkeert van zijn vakantie.

Pieter is een verwoed schaatsliefhebber en tijdens lange eenzame tochten op natuurijs voelt hij zich volmaakt gelukkig. Bijna volmaakt, want het liefst zou hij een tocht met Wouter maken. Maar die houdt niet van sport, laat staan van schaatsen. Nog mooier zou het zijn als hij gedurende een van zijn schaatstochten Wouter én Elleke, zijn ex-vrouw, tegenkwam. Hij weet dat die kans klein is, maar wanneer het geluk zijn pad kruist, herkent hij het, al is het anders verpakt dan hij zich had voorgesteld.

Tim Krabbé speelt een fraai spel met werkelijkheid en fictie, met waarheid en verzinsels. Met Drie Slechte Schaatsers heeft hij een ontroerend en humoristisch verhaal geschreven, waarin geluk te vinden is in geel boerderijlicht en liefde zich in heel andere gedaantes voordoet dan verwacht.

ISBN 9044605178 Extra informatie: Gebonden, 46 pagina's Verschenen: oktober 2004 Prometheus
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6151 door dettie
Citaat van de dag 23 januari 2006

Mijn zoon was zeven jaar; zijn schaatsen

waren veel te groot. wij zagen vissen en

een kikker onder ijs, suisden langs riet,

langs elf verzonnen steden, aten bevroren

chocola en zaten op de wal. Wij vonden

in het veen een potscherf. Heel de wereld

lag helder en droog aan onze voeten.

Anna Enquist

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6192 door dettie
De ijsbreker

en andere verhalen

Joke Verweerd

In het ijs onder zijn schaatsen dreunde de kracht van de ijsbreker dichterbij. Hij moest maken dat hij over de vaargeul kwam... Halverwege het grote, gladde vlak van de plas lag, als een ritssluiting, de geul. Struikelend en op handen en voeten zocht hij zijn weg over de vastgevroren schotsen.

Hij verloor zijn muts en schaafde zijn handen. Van ver dreigde het zoeklicht van de ijsbreker. Zijn gezicht werd nat, waren het tranen? 'O God,' dacht hij, 'ik zal nou toch niet kapot gaan, net nu ik thuis een eigen kleine ijsbreker heb liggen?'

Wederom weet Joke Verweerd, met een scherp oog voor menselijke gevoelens, in deze bundel een haast tastbare sfeer neer te zetten. Een sfeer die de lezer direct omringt en vasthoudt tot het einde. De ijsbreker bevat ruim vijftien verhalen.

De auteur:

Joke Verweerd is zowel in binnen- als buitenland bekend geworden door haar romans De wintertuin, De rugzak en Permissie. Zie ook de homepage van Joke Verweerd

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6193 door dettie
Citaat van de dag 24 januari 2006

Bij schaatsen over dun ijs ligt onze veiligheid in onze snelheid

Ralph Waldo Emerson

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6198 door Wolvin
Beantwoord door Wolvin in topic Re: bericht
winter

Kusjes koude sneeuwdruppels

blauwen mijn lippen

zachten de trekken

van de winterzomervogels

sneeuwmannen en vrouwen

grijnzen me grijswit aan

bevroren

in hun koepel

luchtkille adem

wolkjes blazen zich weg

praten de lucht in.

Een winterzon

wil maar niet verwarmen.

Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...
Laatst bewerkt doorWolvin.

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden