Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2006 - Winter

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5865 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Winters van weleer

A van Suchtelen

Het is beslist geen fabeltje dat de winters vroeger kouder waren. De jaren tussen 1550 en 1850 werden gekenmerkt door buitengewoon koude winters en relatief koele zomers en staan in de meteorologische geschiedenis van Noordwest-Europa zelfs bekend als de 'Kleine IJstijd'. De Hollandse Gouden Eeuw viel midden in die periode. Het beeld van de koude Hollandse winters is bewaard gebleven in de aantrekkelijke ijsgezichten van Hendrick Avercamp en zijn tijdgenoten.

WINTERS VAN WELEER is de eerste publicatie sinds lange tijd die een overzicht biedt van dit specifieke Hollandse fenomeen. Naast de kunsthistorische aspecten wordt ook aandacht besteed aan de verschillende vormen van wintervermaak op het ijs, de rol van de winter in de zeventiende-eeuwse letterkunde en vanzelfsprekend aan de weersomstandigheden in die periode.

Uitgever Waanders, Uitgeverij ISBN 9040095744 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum december 2001 Aantal pagina's 176 blz.
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5866 door dettie
Citaat van de dag 9 januari 2006

Winter: de periode dat de kinderen de deuren open laten die ze in de zomer dichtslaan.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5867 door dettie

Moet je weer vooraan beginnen??

Enne..het is een thriller Bernadet!!!!

ja ik moet weer vooraan beginnen maar dat is geen straf, ik weet nog dat ik het erg mooi geschreven vond.

Ik weet alleen nog dat er iemand van het dak gevallen was en dat het leek op een ongeluk maar dat toch niet was. Diegene was omgebracht. Er volgden allerlei aanwijzingen waarom het geen gewone val kon zijn geweest. Verder weet ik het niet meer.

Bernadet

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5868 door dettie
Ik vond zo leuk dat Hendrick Avercamp genoemd wordt in Winters van weleer. Deed me gelijk denken aan'het boek "De stomme van Kampen" waarin Avercamp leert te schilderen.

Bernadet

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5880 door dettie
Winter

W. Romijn

Bijna vierkant boek uit een vierdelige serie*, die de seizoenen van het vroegere boerenbestaan in het begin van de 20e eeuw volgen. Het paard staat hierbij centraal.

In dit deel komen zaken die in de winter verricht werden aan de orde. Het belangrijkste zijn de uitstekende tekeningen, bijna allemaal van of met werkpaarden, natuurgetrouw en gedetailleerd; de gebruikte kleuren zijn voornamelijk okers en bruine tinten. De korte, bondige tekstblokjes bij de nostalgische illustraties zijn gedrukt in een kleine cursieve letter en verschaffen 'to the point' informatie.

Het boerenleven op het platteland in de winter wordt bijna idyllisch tentoongespreid. Als informatiebron voor basis- en voortgezet onderwijs inzetbaar waarbij het echter de vraag is of de gehanteerde combinatie van woord en beeld de hedendaagse jeugd aanspreekt. De oudere generatie zal vele dingen van vroeger herkennen en zich derhalve geëngageerd voelen. Juist bij deze groep mensen zal deze uitgave een warm plekje verdienen; wellicht kunnen zij het voorlezen aan hun kleinkinderen. Vanaf ca. 12 jaar. .

Bron: Biblion

Uitgever Kok ISBN 9043509736 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum september 2004 Aantal pagina's 48 blz.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5881 door dettie
Citaat van de dag 10 januari 2006

De winter is het jaargetijde waarin de mensen proberen hun huis zo

warm te krijgen als in de zomer toen ze over de warmte klaagden.

Tijd voor maken pagina: 0.509 seconden