Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2013 - Het kan vriezen, het kan dooien

Lees meer
13 jaren 4 maanden geleden #50797 door marjo
O ja mooi boek!!

Zou Oltheten al een opvolger hebben???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 4 maanden geleden #50806 door dettie
Nou ik heb even gekeken maar volgens mij is Mul ijs nog steeds de laatste roman. Misschien bij dulce et decorum?

dettie

Lees meer
13 jaren 4 maanden geleden #50816 door marjo
Nee, je ziet daar dat hij druk is met vertaalwerk, maar of hij zelf ook aan het schrijven is, dat weet ik niet.

Lees meer
13 jaren 4 maanden geleden #50818 door dettie
Mul ijs

Harry Oltheten

De mist hangt als een lijkwade over de stad, een stad in oorlog. In een winter waarin de vorst zo genadeloos toeslaat dat zelfs de rivier waaraan ze ligt bevroren is zoekt politie-inspecteur Hans Leemans zijn weg. Balancerend op het slappe koord tussen goed en kwaad probeert hij aan de ene kant de Duitsers terwille te zijn en aan de andere kant een vrijbrief te kopen voor na de oorlog. Alles wordt anders na het opduiken van Jopie, een arbeidersjongen die het verzet is ingegaan. Hij zet de zaken op scherp. Hans komt terecht in een maalstroom die hem meezuigt naar een onderwereld waarin hij tastend zijn weg zoekt, niet wetend waar hij uit zal komen. In Mul IJs schetst Harry Oltheten een fascinerend beeld van een anti-held die soms boven zichzelf uitstijgt en soms diep valt. Hans Leemans is een romanfiguur die zich in het geheugen haakt. Hij is een Elcerlyck waarin we veel van onszelf kunnen herkennen.

ISBN 9789089609878 hardcover 158 pagina's Dulce Et Decorum juni 2010

Lees meer
13 jaren 4 maanden geleden #50819 door dettie
Citaat van de dag

Ik ben geen held op ijs. In alle kieren van mijn bewustzijn woekert de angst voor uitglijden en doorzakken.

Er zijn tachtigjarigen die zich op ijs beter bewegen dan ik. Maar zelfs voor mij is ijs onweerstaanbaar.

(Koos van Zomeren, De bewoonde wereld, blz. 227, uit: De lof der platheid)

Lees meer
13 jaren 4 maanden geleden #50841 door dettie
De stad in het ijs

Ashe Stil

Als in de winter de schepen liggen vastgevroren, komt de drukke haven van het zeventiende-eeuwse Amsterdam tot rust. Waterschout Willem Lootsman neemt het op zich vrouw en kind van een zeeman op te sporen. Al gauw vindt hij het ontzielde lichaam van een oude vrouw en dit is het begin van een speurtocht door de smalle steegjes en de brede grachten van de Gouden Eeuw. Het zoontje van de zeeman lijkt de spil van een aantal fatale gebeurtenissen.

De stad in het ijs is de vierde detective van historicus Ashe Stil die zich in het oude Amsterdam afspeelt.

Recensie

Waterschout Lootsman krijgt van een scheepstimmerman het verzoek zijn verloofde op te sporen en het kind dat zij verwachtte. Al snel ontdekt Lootsman dat de vrouw kort na de bevalling is gestorven, maar ieder spoor daarna loopt dood. De vroedvrouw wordt vermoord, een getuige bevriest en er wordt een aanslag gepleegd op Lootsman zelf. De waterschout komt in aanraking met heksen die allerlei bezweringen uiten en geleerden die in magische krachten geïnteresseerd zijn. Ten slotte ontdekt hij de waarheid èn de baby.

Dit historische detectiveverhaal speelt in de Gouden Eeuw in Amsterdam tijdens een strenge winter. Het verhaal getuigt van een grote kennis van die tijd, zowel van de stad zelf als van allerlei gewoontes, standen en het gewone dagelijkse leven.

(Biblion recensie, Marian Verstappen.)

ISBN 9789054290339 Paperback 179 pagina's Conserve mei 1994

Tijd voor maken pagina: 0.654 seconden