Hoe ik mijn horloge stuksloeg
Joris Note
Hoe ik mijn horloge stuksloeg vertelt zonder moralisme maar ook zonder lacherigheid, over wezenlijke dingen. Het vermengt op een speelse manier fictie en autobiografie, verhaal en beschouwing, taalplezier en taalwoede.
NBD|Biblion recensie
Een kapot horloge laat de auteur niet maken; het loopt voor en achter en gaat zijn eigen gang. In vier hoofdstukken en 12 paragrafen analyseert de hoofdpersoon zijn geboorteland Vlaanderen binnen zijn eigen autobiografische context: humoristisch en ernstig. Zijn relaas is met een overrompelende vaart en verve en grote virtuositeit geschreven, caleidoscopisch en afwisselend. Zijn lagere schooltijd, de middelbare school, internaten en de universiteit, het contact met een non in een klooster, dat teloor gaat en waar hij nog op verhaal wil komen. Tal van cultuurhistorische uitweidingen, Walschaps 'Zuster Virgilia' en die verdwenen tijd. Het onderwijs en het leraarschap van Boris Bibber, theologische verhandelingen, taalkundige en artistieke kwesties als over Gustave Courbet, maar ook de Val van de Berlijnse Muur en de maanlanding, het Belgische trauma Dutroux en de merkwaardig werking van het menselijk geheugen. Fascinerend. Vrij kleine druk.
(Biblion recensie, Dr. Theo Hoogbergen)
ISBN 9789023419457 Paperback 284 pagina's | De Bezige Bij | 1 editie | november 2006