Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2010 - In, aan en op het huis

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden - 15 jaren 7 maanden geleden #36228 door dettie
Het was de bedoeling voor de decembermaand het thema engelen te doen.

berdine had weer een lijst met titels gestuurd...

Maar wat wil het geval, mijn mails zijn voor een groot deel weg! Misschien door de 'onderhoudswerkzaamheden' van gisteren, ik weet het niet.

Dus ging ik zelf op zoek naar boeken met engelen in de titel. Veel was esoterisch of spiritueel en daar zijn andere sites voor. En ik zag thrillers waarvan de beschrijving door biblion niet echt lovend was.

Uiteindelijk vond ik één boek dat me wel wat leek maar dat was een kinderboek. De spirituele boeken werd ik nogal akelig van. Zeker om 8 uur 's ochtends met een nog half duf hoofd.

Omdat ik vandaag vrij veel te doen heb heb ik dus de lijst erbij gepakt die ik ook van berdine heb gehad maar opgeslagen had in Word.

Het thema is dus nu In, aan en op het huis wat ik ook een érg leuk thema vind overigens.

zie www.leestafel.info

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 7 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36229 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind alles prima. Je weet dat ik ook altijd voor je wil zoeken!?

Het boek van vandaag: wie komt er nu op het idee om een titel als deze te gebruiken..

Het maakt ook nieuwsgierig naar wat je nog meer hebt!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36231 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik zat net de lijst van berdine te bekijken en ik ben ook nieuwsgierig wat er achter die titels zit. Voor mij wordt het dus ook een verrassing.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36237 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik vond dit ook een erg leuk thema om te zoeken. Je moet dan in eerste instantie gaan bedenken wat er allemaal in, op en aan het huis zit. En dan de verrassing als er inderdaad een boek bestaat met het bedachte in de titel. :lol:
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36241 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wat een grappige invalshoek.

ja...je moet dan eerst gaan bedenken wat er allemaal aan op en in een huis kan zitten.

Ik zal mijn gedachten er ook eens over laten gaan.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36244 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Deur

Magda Szabo

De deur is het verhaal van de uiterst gespannen en turbulente relatie tussen de ondoorgrondelijke huishoudster Emerence en de schrijfster voor wie ze werkt. De band tussen beide vrouwen wordt almaar hechter, maar gaat gepaard met talloze botsingen en dramatische scènes. De enige die de huishoudster op een vanzelfsprekende manier aanvoelt, is de hond Viola, maar die zorgt, net als Emerence, zowel voor conflicten als voor verzoeningen.

NBD|Biblion recensie

Deze roman uit 1987 van de Hongaarse schrijfster (1917) gaat over de rol die een excentrieke huishoudster speelt in het leven van de ik-figuur/schrijfster. De huishoudster torst diverse (vermeende) geheimen met zich mee, houdt velen op veilige afstand, maar sluit uiteindelijk vriendschap met de ik-figuur. De afwikkeling van deze intrige doet denken aan de boeken van de onlangs 'herontdekte', eveneens Hongaarse auteur Sandor Marai. De roman, die begint met de dood van de huishoudster, is als een complete flash-back geschreven, met hier en daar terugblikken naar nog vroegere perioden en gebeurtenissen. Het verhaal wordt gepresenteerd als waar gebeurd en ademt de sfeer van het vooroorlogse Boedapest, maar toch blijkt het 'heden' van het boek in het auto- en tv-tijdperk te liggen.

Het boek leest over het algemeen prettig en boeit door de intrige. De sfeer van het origineel is goed overgezet. Toch is hier en daar het vertaalwerk niet helemaal correct (en voelt het Nederlands niet perfect aan) m.n. bij de vertaling van werkwoordstijden. Door de combinatie van ouderwetse intrige, filosofische bespiegelingen, melancholieke sfeer en het beeld van een onbekende Midden-Europese cultuur toch boeiend voor een ruim publiek. Paperback; kleine druk.

(Biblion recensie, Edwin van Schie, Hongaarse School)

ISBN 9789052406695 Paperback 286 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | augustus 2002

Vertaald door Aniko Daroczi, Ellen Hennink
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.730 seconden