Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2010 - geluk/voorspoed

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33277 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het geluk

Lluis-Anton Baulenas

Nonnita Serrellac is circusartieste van oorsprong, maar is na vele omzwervingen aangespoeld bij een van de vele variététheaters aan de Paralelo in Barcelona. Nonnita woont in een afbraakpand en praat met de doden: mensen uit de buurt, haar ouders. Ze heeft ook de zorg voor Tomàs, die een hersenbeschadiging heeft opgelopen doordat Demi Gambús en zijn vrienden tijdens een woeste jaarwisseling tien jaar geleden zijn hoofd hebben ingeslagen met zijn viool. Ze is zwanger van een collega die de benen heeft genomen en om haar kind een beter leven te geven dan ze zelf heeft gehad, vat ze het drieste plan op om Demi Gambús te ontvoeren, de rijke zoon van 'godmother' Miquela, die met straffe hand een misdaadsyndicaat leidt.

Haar plan loopt uit de hand en eindigt met de dood van Gambús, maar omdat zijn moeder denkt dat Nonnita zwanger is van haar zoon, laat ze Nonnita in leven en neemt haar mee naar het dorp van de familie om daar het kind op te voeden in de tradities van de familie Gambús.

Een prachtige roman in de rijke Catalaanse verteltraditie, bevolkt met eigenaardige en toch volstrekt geloofwaardige karakters in een roerig Barcelona ten tijde van de grote stadsvernieuwingen in het begin van de twintigste eeuw.

'Geweldige roman over het Barcelona van decadente wonderen en vluchtige geluksmomenten.' – El País

'Het is niet verwonderlijk dat Baulenas wordt vergeleken met Zafón: Baulenas is net zo'n innovatieve schrijver.' – El Correo Gallego

ISBN 9789056722500, Haedcover 412 pagina's | Signatuur | maart 2008
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33278 door dettie
Citaat van de dag

De meeste mensen zijn pas gelukkig als de buitenwereld denkt dat ze gelukkig zijn.

T. Kas

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33285 door dettie
Het Geluk Project

Gretchen Rubin

Een paar jaar geleden zat ik in de bus en ik vroeg mezelf af: wat wil ik in het leven? Mijn antwoord luidde: 'Ik wil gewoon gelukkig zijn' en ik realiseerde me dat ik nooit nadacht over geluk en hoe ik gelukkiger zou kunnen worden. Op dat moment zag ik twee dingen: ik was niet zo gelukkig als ik zou kunnen zijn, én mijn leven zou niet veranderen tenzij ik het zelf veranderde. Ik besloot me een jaar lang te wijden aan geluk.

Het Geluk Project is een persoonlijk verslag van Rubins pogingen om binnen een jaar een gelukkiger mens te worden. Zij leest een groot aantal boeken over geluk en besluit dat ze op 1 januari begint met haar persoonlijke Geluk Project. Iedere maand zal ze proberen in een bepaald opzicht gelukkiger te worden om een jaar later te kijken of haar Geluk Project geslaagd is. Januari staat in het teken van energieker in het leven staan, in februari is Rubins relatie aan de beurt, in maart het werk, in juni vriendschap et cetera. Ieder aspect van het moderne vrouwenleven passeert de revue en Rubin laat zien hoe kleine veranderingen in gedrag en gedachten je gelukkiger kunnen maken. Uiteindelijk hoopt Rubin in december antwoord te kunnen geven op de vraag: heb je je geluk in eigen hand?

ISBN 9789047201274, Paperback 272 pagina's | Artemis & Co | januari 2010

vertaald door Bonelle van Beusekom

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33286 door dettie
Citaat van de dag

De meeste mensen zijn pas gelukkig als de buitenwereld denkt dat ze gelukkig zijn.

T. Kas

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33288 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Leuk boek van Max Veldhuis vandaag.

ik heb veel van hem, maar dit ken ik niet.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33291 door dettie
Klein-Mannetje vindt het geluk

Max Velthuijs

Op een mooie dag wandelt Klein-Mannetje door het veld en vindt een klavertjevier. "Ik heb het geluk gevonden," roept hij. De kikker begrijpt er niets van. Een klaver is een klaver, vindt hij. De eend is blij voor hem, maar het konijn vindt al dat gedoe om een klavertjevier maar onzin. De sprinkhaan gaat zelfs brutaal aan het klavertje zitten knagen. Aan het einde van de dag hangt het klavertje helemaal slap, maar voor Klein-Mannetje is het een hele mooie dag geweest.

ISBN 978 90 5579 804 9, Paperback 26 pagina's | De Vier Windstreken | 4 editie | september 1997

Tijd voor maken pagina: 0.449 seconden