Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2009 - Schoonheid

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26786 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Marjo, ik begrijp totaal niet wat jij bedoelt.

Dit heeft wellicht te maken met het taalverschil tussen Noord en Zuid.

Bij ons zijn mooi en schoon meestal synoniem, bij jullie is 'schoon' meestal: netjes, rein, proper. Oke.

Maar 'mooiheid' bestaat niet, dus als je een abstract woord wil gebruiken kom je meestal wel terecht bij 'schoonheid'.

Daarom kan ik niet begrijpen wat je tegen dat woord hebt.

Ik geef een paar vb.:

de schoonheid van de natuur, de schoonheid van een gedicht of boek, de schoonheid van een landschap, ...de schoonheid van de troost.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26787 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik zal dat woord nooit gebruiken, het staat niet in mijn persoonlijke woordenboek zeg maar.

Waarom het me tegenstaat, dat weet ik niet. Ik gebruik wel de bijvoeglijke naamwoorden, schoon (voor niet vies) en als ik iets mooi vind dan zeg ik gewoon mooi. Zo gauw ik dan ga praten over de schoonheid van dat ding, dat is het niet schoon meer. En ik begrijp niet wat ik bedoel, dus jij ook niet.

Het is een gevoel. Het is mijn woord niet.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26788 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De schoonheid van het verschil

Martine F. Delfos

In De schoonheid van het verschil beschrijft Martine Delfos de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ze laat zien hoe deze verschillen als tandraderen in elkaar grijpen. Ze geeft geen opsomming van verschillen, maar beschrijft hoe de verschillen met elkaar samenhangen en hoe ze vanuit de evolutionaire rol van man en vrouw betekenis hebben. Van daaruit is ook te begrijpen wat de betekenis van deze verschillen in onze huidige tijd is. >br>Delfos meent dat het voor de emancipatie van man en vrouw noodzakelijk is oog te hebben voor de verschillen tussen hen. Zij stelt dat we mét de biologische stroom mee moeten emanciperen in plaats van ertegen in. Het boek geeft een diepgaand inzicht in de wijze waarop mannen en vrouwen functioneren en de betekenis daarvan voor het aangaan van relaties. Het kan houvast geven in het begrip van relaties tussen mannen en vrouwen. Daarbij ontstaat een diep respect van de eigenheid van mensen en wordt de schoonheid van het verschil duidelijk.

Dr. Martine F. Delfos is zelfstandig gevestigd psycholoog, therapeut en publicist. Ze heeft verscheidene boeken geschreven op het gebied van de psychologie en psychopathologie.

ISBN 9789026518379 Paperback 368 pagina's | Pearson Assessment and Information | april 2008
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26789 door dettie
Citaat van de dag 4 januari 2009

"Er is een even groot verschil tussen ons en onszelf als tussen ons en anderen."

Michel Eyquem de Montaigne

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26808 door dettie
Eeuwige schoonheid

E.H. Gombrich

Eeuwige schoonheid, inmiddels in 23 talen uitgegeven, geldt al 45 jaar als een van de meest complete inleidingen in de kunstgeschiedenis. De hele beeldende kunst- van de vroegste grottekeningen tot de experimentele kunst van vandaag- wordt besproken. De lezer krijgt een goed overzicht van de diverse perioden en stijlen in de architectuur, schilder- en beeldhouwkunst zonder door een veelheid aan details de hoofdlijnen uit het oog te verliezen.

Eeuwige schoonheid dankt zijn populariteit aan de heldere en directe schrijfstijl van de auteur. De geschiedenis van de kunst zoals hij deze bespreekt, laat zich lezen als een vervolgverhaal waarin elk kunstwerk naar het verleden teruggrijpt en tegerlijkertijd verwijst naar de toekomst.

Lezers van alle leeftijden en achtergronden hebben in E.H. Gombrich een auteur gevonden, die met veel kennis van zaken zijn liefde voor de kunst weet over te brengen.

Ten opzichte van de voorgaande uitgaven bevat deze nieuwe editie (21e druk) een aantal belangrijke verbeteringen. Het boek is volledig opnieuw vormgegeven met een nieuwe paginaindeling, ruimere opzet, grotere illustraties- vrijwel alle in kleur, met zes uitklapbare pagina's- en een betere balans tussen tekst en beeld. De tekst is herzien en uitgebreid met een aantal toonaangevende kunstenaars van de moderne tijd. De bibliografie is uitgebreid en het boek bevat een compleet en gebruiksvriendelijk register.

ISBN 9789060176948 Paperback 688 pagina's | Unieboek | maart 1996

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26809 door dettie
Citaat van de dag 5 januari 2009

"Kunst streeft naar vorm en hoopt op schoonheid."

Saul Bellow

Tijd voor maken pagina: 0.416 seconden