Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2009 - Schoonheid

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26723 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik vind het zo'n mooi thema zo aan het begin van een heel nieuw jaar!

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26727 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja hè, dat vond ik nou ook Willeke.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26759 door dettie
Over schoonheid

François Cheng

In deze tijden van alomtegenwoordige treurnis, van blind geweld en van natuur- of milieurampen kan het ongepast, onbetamelijk en zelfs provocerend lijken over de schoonheid te praten. Een schandaal haast. Maar juist daarom is het duidelijk dat, tegenover het kwaad, de schoonheid zich aan het andere uiteinde bevindt van een werkelijkheid waarmee we de confrontatie moeten aangaan ....' François Cheng

Waar tegenwoordig de media onze blik vooral plegen te richten op het lelijke en slechte in de wereld, blijft het mooie iets buitengewoons en raadselachtigs. Chengs poëtische beschouwingen brengen de schoonheid van kunst en natuur dichterbij door op een even fijnzinnige als evenwichtige manier oosters en westers denken met elkaar te verbinden.

Het boek is vóór alles een verslag van ontmoetingen, met vrienden, kunstenaars, wetenschappers, filosofen, psychoanalytici, schrijvers, al dan niet kenners van het Oosten, die door Cheng werden uitgenodigd om gedurende vijf avonden met hem van gedachten te wisselen over de ervaring van schoonheid. Wat betekent deze schoonheidservaring voor ons eigen bestaan? Op grond waarvan is iets mooi? Wat is ware schoonheid?

Wat het schone is, wat wij ervaren als het onverhoeds opduikt, is door de grote denkers van Oost en West veelvuldig beschreven. François Cheng verstaat de kunst om tot de eenvoudige vragen terug te keren en onbevangen over het schone na te denken, maar tegelijkertijd die grote tradities van de esthetische reflectie volop in zijn verhaal te betrekken. Zonder de barsten en scheuren die de moderniteit zichtbaar heeft gemaakt ook maar enigszins te verdoezelen, blijft hij insisteren op de samenhang tussen schoonheid en goedheid, die juist met het oog op de bedreigingen van onze wereld aan betekenis wint. Cheng ontleent zijn antwoorden aan de meest uiteenlopende auteurs en kunstenaars, zoals Plato en Proust, Confucius en Augustinus, Bergson en Laozi, Cézanne en Beethoven, het taoïsme en het Duitse idealisme, en kan daarbij rijkelijk putten uit zijn grote kennis van de Chinese en Europese dichtkunst, schilderkunst en muziek. Vanuit deze veelheid aan perspectieven werpt hij een verrassend nieuw licht op de aloude vraag naar de schoonheid.

ISBN 9789086870325 Ingenaaid, 128 pagina's Verschenen: oktober 2008 Boekencentrum

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26760 door dettie
Citaat van de dag 3 januari 2009

De schoonheid van mijn vader was een heel andere schoonheid dan die van mijn moeder. De meeste schoonheid van mijn moeder lag in het boenen en schrobben.

Boudewijn Büch

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26767 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik voel me helemaal thuis bij Büch!

Schoonheid ( ik vind het woord alleen al een rotwoord) is voor iedereen anders.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26769 door dettie
Bij ons thuis was het andersom, mijn vader was de boener, mijn moeder niet.

Dettie

die ook geen fanatieke boener is :D

Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden