Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2008 - Poëzie voor kinderen

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25602 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb zo vaak de slappe lach gehad dat ik bij dit gedicht me weer helemaal plat van het lachen zag, niet meer kunnen stoppen... dat soort werk. Héérlijk.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25609 door dettie
Het geheim van de dichter

Redactie: Kees Spiering , Hans Hagen , Herman Kakebeeke

Illustraties: M. van Veldhoven

Het Geheim van de Dichter was de opdracht voor de poëziewedstrijd die Stichting Kinderen en Poëzie voor het schooljaar 2007/2008 heeft uitgeschreven. Dat leverde de achttiende jaargang van de wedstrijd duizenden inzendingen op van geheimzinnige gedichten, verstopt in kasjes en kistjes. Een kinderjury en een schrijversjury hebben de mooiste gedichten gebundeld. Zo verklappen de kinderdichters in dit boekje hun geheimen, maar soms ook lekker niet.

NBD|Biblion recensie:

Verzameling gedichten geschreven door kinderen van vier tot twaalf jaar, n.a.v. een landelijke poeziewedstrijd voor scholen, die de Stichting Kinderen en Poezie voor het schooljaar 2007/2008 had uitgeschreven.

De mooiste gedichten rond het thema 'Het geheim van de dichter' zijn door een kinderjury en een schrijversjury uitgezocht en gebundeld. Het thema wordt heel breed gezien: van iets verstoppen tot de erkenning van een vervelende karaktertrek.

Bruikbare bundel voor scholen, om kinderen te laten zien dat in een gedicht met heel weinig woorden heel veel gezegd kan worden. De gedichten zijn verdeeld in onderbouw (groep 1 en 2), middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Bij elk gedichtje staan heel klein de naam en de school van de dichter/dichteres, en tevens of het gedicht is uitgezocht door de kinderjury of de schrijversjury.

Bij elk gedicht is een grappige bijpassende pentekening geplaatst.

Achter in de oblong uitgave zijn opgenomen de juryrapporten, een lijst met de winnaars, een alfabetische lijst van alle dichters/dichteressen en een overzicht van eerder verschenen bundels. Een aardige gedichtenbundel van kinderen voor kinderen. Eerder verscheen 'Jouw tijd, mijn tijd'; het thema voor schooljaar 2008/2009 is 'Poezie is overal'.

Van ca. 5 tot 12 jaar.

Hardcover 119 pagina's | Uitgeverij Passage | september 2008 ISBN 9789081173827

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25610 door dettie
Citaat van de dag 26 oktober 2008

"Dichten is de muzikale mogelijkheid van zwijgen."

Jan Greshoff

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25620 door dettie
Lampje voor de nacht

Theo Olthuis

De gedichten in deze bundel nemen je overal mee naartoe. Van ochtendlicht tot avondzwart. Goede reis!

recensie

Kleine gebeurtenissen die soms grote indrukken kunnen achterlaten in het leven van kinderen, met alle bijbehorende emoties die kinderen zelf vaak heel moeilijk onder woorden kunnen brengen, zijn in deze gedichten verwoord. Al lezend krijg je even het gevoel weer kind te zijn met grote vragen vol verbazing over de kleur van poep en het gevoel van spijt als je je beer verkoopt op Koninginnedag.

De beelden die de dichter gebruikt, zijn herkenbaar. De zinnen en woorden zijn humorvol en zitten vol met kleine talige dingetjes die een zeldzaam goed ontwikkelde opmerkingsvaardigheid verraden.

De dichter weet precies de juiste snaar te raken. De fijne potloodtekeningen die tussen de gedichten staan, stralen dezelfde emoties uit als de gedichten.

Bundel gedichten die veel kinderen en hun volwassen opvoeders zal aanspreken.

Voorlezen vanaf ca. 6 jaar.

(Biblion recensie, Hannie Humme)

Hardcover 60 pagina's | Holland B.V., Uitgeversmaatschappij | september 2005 ISBN 902510973X

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25621 door dettie
Citaat van de dag 27 oktober 2008

Als ik weg wil,

word ik soms een vogel.

Dan ga ik op mijn tenen staan

en vlieg ik heel ver hier vandaan.

Over de huizen en het bos,

op eigen wieken, helemaal los.

Over de puntige bergen

en de diepe zee;

als je wil dan mag je mee...

Theo Olthuis

Flaptekst Lampje voor de nacht

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25622 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Mooi gedicht is dat!

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.401 seconden