Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2008 - Poëzie voor kinderen

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25496 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja er zijn aldoor van die leuke titels, het is gewoon moeilijk om te kiezen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25507 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Citaat van de dag

Kusje

Ik stal een kusje

zo vluchtig

zo luchtig

zo klein

maar nu weet ik stiekem

hoe zacht jouw lippen zijn.

Rian Visser

Uit: Wil jij... met mij?

Heb dit nog even gekopieerd omdat ik het zo mooi vind :D .

Je zou daarom alleen al weer een kind willen zijn :lol: .

En de dichter ken ik helemaal niet :crybaby: .

Als de rest van de bundel zo mooi is!!!

Dus zeker genoteerd!.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25508 door dettie
Rian Visser heeft ook kinderboeken geschreven, kijk hier maar

www.rianvisser.nl/

Dettie

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25510 door dettie
Wie knipt de tenen van de reus?

De mooiste kinderpoëzie van klein naar groter

Samensteller: Jan Smeekens

Illustraties: Ingrid Godon, Kristien Aertssen, Sylvia Weve

Net als kusjes smaken ook woorden, rijmen en versjes naar meer. De mooiste gedichten voor de allerkleinsten van makkelijk naar moeilijk. Van eenvoudig rijmpje tot ‘echt’ gedicht, in een boek dat meegroeit met het niveau van peuters en kleuters. Duik samen de wondere wereld van woorden in…

Over zoemende bijtjes, het Kiele Kiele Kereltje, stampende voetjes, lichtjes in je ogen, samen in bad, gel in je haar, een schaap met slaap, de eerste veter, verstoppertje spelen, mompelversjes en de lekkerste koekjes.

---

Over dit boek is goed nagedacht. Het is een verzameling gedichten, geschikt voor peuters en kleuters. Wie knipt de tenen van de reus begint met een verzameling gedichtjes voor kinderen van 0 tot 3 jaar, vervolgens een verzameling voor kleuters van 4 tot 5 jaar en uiteindelijk wordt het boek afgesloten met een ruime verzameling gedichten voor kleuters van 5 en 6 jaar.

In het boek staan onder andere gedichtjes vermeld van grote namen uit kinderboekenland zoals: Paul Biegel, Lea Smulders, Marja Verburg, Miep Diekman, Mieke van Hooft, Marianne Busscher en Ron Schröder en nog vele anderen.

Gebonden, 128 pagina's Verschenen: augustus 2008 Davidsfonds ISBN 978 90 5809 251 9 Leeftijd: tot 7 jaar

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25511 door dettie
Citaat van de dag 19 oktober 2008

Laatste kusjes zijn het lekkerst,’

zeg ik elke avond weer.

Na zo’n laatste kusje vraag ik

elke avond: ‘Nog een keer?’

Nannie Kuiper

Fragment uit het boek: Wie knipt de tenen van de reus?

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25529 door dettie
Licht op zolder

Shel Silverstein

Er zullen weinig dichters zijn van wie zoveel wordt geciteerd en overgenomen in (school)bloemlezingen en tijdschriften als van de Amerikaan Shel Silverstein. Dat geldt voor zijn versjes en zijn tekeningen, die in combinatie met elkaar uitzonderlijk zijn.

In ons taalgebied is het succes van Silverstein mede te danken aan de vertalingen van Thera Coppens, Hans Dorresteijn en Willem Wilmink. Sinds de publikatie van de Nederlandse vertaling van A Light in the Attic (1984) zijn vele duizenden lezers voor het werk van Silverstein gewonnen.

Over de ellende van een beugel; hoe kom je onder de afwas uit; neem een blinde vink als huisdier; de draak van Grindel Grom wiens geliefden altijd doorbakken waren door zijn vurigheid, terwijl hij ze zo graag een tikkeltje rauw had.

Recensie

Een forse bundel met korte en lange gedichten van de Amerikaanse auteur Silverstein, die voor deze bundel de ALA Notable kreeg. Drie bekende Nederlandse jeugddichters (Th. Coppens, H. Dorrestijn en W. Wilmink) hebben een prima vertaling (en soms bewerking) geleverd. Allerlei onderwerpen worden op een humoristische en soms bizarre manier beschreven en getekend. Daardoor is deze bundel geschikt voor allerlei doeleinden: van lekker voor zelf lezen tot schoolgebruik op velerlei gebied (taal- en creativiteitslessen).

Tekst en fantasievolle zwart-wit pentekeningen ondersteunen elkaar op een knappe en grappige manier. Bevat een alfabetische inhoudsopgave en een verantwoording van wie welk gedicht heeft vertaald.

Recensent: R. Wagenaar-Duursma., Biblion

ISBN: 9789026107917 | Uitvoering: Paperback | Verschijningsjaar: 1995 | taal: Nederlands | 167 pagina's | Vanaf ± 9jaar.

Tijd voor maken pagina: 0.384 seconden