Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2008 - Poëzie voor kinderen

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25340 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is pas de zesde, Willeke..hoe lang is je lijst??
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25341 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ha ha..ja dit is echt mijn maand..ik vrees inderdaad dat de lijst nog wel langer gaat worden. Maar ik heb geduld hoor, soms staan boeken wel jaren op mijn lijst voor ik ze tegen kom.

En soms komen ze op de cadeaulijst, ik heb al heel wat leestafeltitels cadeau gedaan de afgelopen jaren. Zeker aan de kids rondom mij. De zoon van een vriendin zei pas al...het is zeker een boek, jij geeft áltijd boeken .

Ik doe aan leesbevordering :)

en mijn nichtje van acht heb ik ook al aan de kinderpoezie

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25344 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Er staat een taart in lichterlaaie!

Jan Van Coillie

Illustraties: Harmen van Straaten

In deze dikke bundel zijn ruim 100 toegankelijke gedichten voor kinderen verzameld. De uitgever noemt ze grappig, en dat zijn ze ook. Maar die aanduiding alleen doet het boek op vele fronten nog tekort.

Overduidelijk heeft samensteller Jan Coillie alleen díe gedichten geselecteerd die verrassen door een absurde invalshoek, creatief taalspel of een originele fantasie. Maar Coillie heeft zijn keuze ook op andere gronden gebaseerd. Hij presenteert niet zomaar een lijst grappige kinderversjes, nee, hij zocht en vond humoristische poëzie, geschreven vóór kinderen dóór auteurs die er in de Nederlandse literatuur toe doen.

'Er staat een taart in lichterlaaie' staat werkelijk vól prachtige kindergedichten en verzen. Sommige van die teksten stammen uit de 19e eeuw, een enkeling is vertaald naar Roald Dahl of Shel Silverstein. Er staan gedichten in die oorspronkelijk niet voor kinderen waren bedoeld, maar onder hen wel populair werden jeugd (Guido Gezelle en Cees Buddingh'). Ook zijn er verzen in de recente traditie van Annie M.G. Schmidt.

Zonder uitzondering zijn het verhalende gedichten, want humoristische poëzie gaat zelden over gevoel. Wel gaat het over: relativeren, en mogelijkheden creëren die er eigenlijk niet zijn. Met humor bekijk je het leven immers van een andere kant. En poëzie doet hetzelfde.

Leeftijd: 9-12

Bron: www.ouders.nl

Uitgever: Davidsfonds/Infodok 167 pagina's Verschenen: 2004 Maretak Assen ISBN: 9789080837911
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25345 door dettie
Citaat van de dag 6 oktober 2008

Spelen

Ik zit me voor het open raam

onnoemelijk te vervelen.

Ik wou dat ik twee hondjes was,

dan kon ik samen spelen.

Godfried Bomans, 1954

(naar het Duits van F. Torberg)

Uit: Er staat een taart in Lichterlaaie

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25347 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
He..Ted van Lieshout, wat toevallig, ik las net een uitgebreid interview met hem in de Trouw.

Zijn bundel " van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen"was een van de eerste bundels die ik las.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25349 door dettie
Papieren museum 2

Ik schrijf men komt binnen

Ted van Lieshout

Dit is géén boek. Dit is het papieren museum. Je kunt erin. De ingang is hier om de hoek. Wat er vertoond wordt? Poëzie! Kom binnen! Lees alles, lees niks. Kom terug en lees meer, Want elke keer lees je iets wat je eerder niet las.

Museumdirecteur Ted van Lieshout heeft voor de tentoonstelling Ik schrijf men komt binnen gedichten uitgekozen van zo'n zestig dichters. Bij elk gedicht zocht hij een tweede en wel zó, dat beide gedichten een andere kant van elkaar laten zien.

Op die manier smeedde hij beeldhouwwerkjes van taal, haast alsof je eromheen kunt lopen! Hij maakte er zelf foto's en tekeningen bij.

NBD|Biblion recensie:

Papieren museum 2 is een museum over poezie. Bijna 60 gedichten van evenzoveel dichters (Van Gerrit Achterberg tot Leendert Witvliet) worden in dit museum in 'zalen' tentoongesteld. Er zijn steeds twee gedichten bij elkaar gezocht die een thematische verbondenheid hebben. Op de overlopen tussen de zalen staan de bronvermelding en persoonlijk commentaar bij het merendeel van de gedichten (grappig, informatief, beschouwend). Zoals het een echt museum betaamt, varieert de poezie van toegankelijk tot ondoorgrondelijk.

De tekst is gezet in twee kolommen en in verschillende lettertypen. Tekeningen in zwart en appelgroen, foto's en computerbewerkingen verfraaien dit museum. De lay-out oogt rommelig, maar bij frequenter bezoek vindt men z'n weg. Van Lieshout geeft een verantwoording en toelichting over de opzet van zijn museum. Achterin een bewegwijzering.

Ook bruikbaar voor docenten die poezie onder de aandacht van kinderen willen brengen. Geslaagde en met liefde gemaakte ode aan de poezie. Voor ca. 11 jaar en veel ouder.

(Biblion recensie, Ton Jansen)

Hardcover 44 pagina's | Leopold B.V. | augustus 2004 ISBN: 9789025844431

Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden