Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2008 - Koningin

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25174 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Vorstin van het noorden

Eden Robinson

Debuutroman van een Haitsa-Indiaanse schrijfster (1968).

'Vorstin van het Noorden' is de naam van het visserschip waarmee de jongere broer van de ik-persoon, Lisemarie, uit het leven verdwijnt. De naam is ook een verwijzing naar de krachtige vrouwen van het Indiaanse volk waartoe Lisamarie behoort en waar ze zich sterk mee verbonden weet. De wereld is die van de koude eilanden en zeearmen van British Columbia bij Alaska. De geesten van de voorouders en de doden zijn steeds nabij en maken de vertelling van dit boek tot een magisch verhaal.

Het verhaal wordt brokkelig verteld, als bij elkaar gebrachte herinneringen. De stijl moet wennen voordat het verhaal de lezer grijpt. De wereld van dit boek is bekend geworden door de boeken van Anne Cameron en Sherman Alexie. De vertaling lijkt soms een beetje wonderlijk en doet de lezer raden naar de oorspronkelijke Engelse tekst, maar is over het algemeen goed. Het boek is heel verzorgd uitgegeven, met een sfeervol omslag; kleine druk.

Review: Drs. H.H. Puite, Biblion.

Paperback | 278 Pagina's | Uitgeverij Prometheus ISBN10: 9053339612 | ISBN13: 9789053339619 Vert. van: Monkey beach. - Vertaler: Dons Reerink
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25175 door dettie
Citaat van de dag 26 september 2008

"Soms blijft het schip geladen met geluk net voor de haven steken. Zwem er dan naartoe."

J. Winters

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25185 door dettie
Kanjenk Ratu Kidul

De Vorstin van de Zuidelijke Oceaan

Ruud Greve

Flaptekst

Vooral op Java weten veel mensen wie Kanjeng Ratu Kidul is. De Vorstin van de Zuidelijke Oceaan, die op de bodem van de zee woont in een schitterend paleis.

Ruud Greve schetst in zijn vierde boek de betekenis van deze Koningin voor een breed publiek. Het boek bevat beschouwingen en verhalen over deze mysterieuze verschijning. Daarnaast wordt er aandacht gegeven aan Sultan Senopati en andere belangrijke figuren. Ook is ingegaan op Islam en Kejawen (Javaanse culturele tradities).

Biblion:

Een bundeling van Indonesische (met name Javaanse) wetenswaardigheden en legenden rondom Kanjeng Ratu Kidul, de Vorstin van de Zuidelijke Oceaan. Het boekje behandelt in beschouwingen en verhalen de symboliek van deze koningin en haar verschijningsvormen in religie, literatuur, beeldende en bouwkunst.

De auteur heeft zich daarnaast laten inspireren door Sultan Senopati en andere figuren die bekend zijn in de kring van Indische Nederlanders en Indonesiërs. Ook is aandacht besteed aan Islam en Kejawen, de Javaanse culturele tradities, waardoor de achtergrond van Ratu Kidul verduidelijkt wordt. Daardoor geeft dit smaakvol geïllustreerde werkje een schat aan informatie over een fenomeen dat met name op Java en Bali nog steeds van grote symbolische betekenis is. Een uitgebreide inhoudsopgave en een literatuurlijst completeren dit prachtig uitgegeven boekje.

Drs. C.J.G. v.d. Burg, Biblion.

ISBN: 9789050641050 | Uitvoering: Paperback | Verschijningsjaar: 2002 Uitgeverij Zevenster

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25186 door dettie
Citaat van de dag 27 september 2008

"Ik weet niet wat de wereld van mij denkt. Maar mijzelf lijk ik een knaap, die aan het strand speelt, en zich verheugt over een gladde kei of een bijzonder mooie schelp die hij af en toe vindt, terwijl de grote oceaan der waarheid onverkend vóór hem ligt."

Isaac Newton

17 jaren 9 maanden geleden #25187 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Citaat van de dag 27 september 2008

"Ik weet niet wat de wereld van mij denkt. Maar mijzelf lijk ik een knaap, die aan het strand speelt, en zich verheugt over een gladde kei of een bijzonder mooie schelp die hij af en toe vindt, terwijl de grote oceaan der waarheid onverkend vóór hem ligt."

Isaac Newton

En waarin je gemakkelijk verzuipt :)

Pieter

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25188 door dettie
Haha ja zo is het ook nog! :D

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden