Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2008 - Koningin

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden - 15 jaren 11 maanden geleden #24853 door dettie
Thema september 2008 - Koningin werd gestart door dettie
Alle vormen van koningin zijn, bijenkoningin, koningin van de nacht, 'gewone' koningin enz.

Ben maar begonnen met een 'gewone' koningin anders schrikken jullie gelijk zo ;-)

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 11 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24856 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Leuk dat boek over Whillemina, ik heb beide delen met veel plezier gelezen.

Groetjes

Willeke

die benieuwd is wat voor soort koninginen jenog allemaal voor ons in petto hebt.
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24861 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Schrikken? Welnee..wij zijn nieuwsgierig, en dat verbind ik niet direct met schrik!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24867 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ben ook benieuwd :) .

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

17 jaren 10 maanden geleden #24868 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
In de loop der tijden zijn er veel bijzondere koninginnen geweest. Het lijkt me een een heel goede keuze, Dettie. Ik zal mijn best doen een mooi gedicht over een koningin te vinden.

Pieter

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24869 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wilhelmina / De jonge koningin

C. Fasseur

Honderd jaar geleden lag Nederland aan de voeten van de jonge koningin Wilhelmina. Queen Pretty Face noemden Amerikaanse kranten haar. Zij was de enig overgebleven vertegenwoordiger van het huis van Oranje en pas achttien jaar toen zij in 1898 de troon besteeg. Zij zou een halve eeuw koningin blijven.

De jonge koningin is het eerste deel van een tweedelige biografie over Wilhelmina. Het beschrijft de jeugd en de opvoeding van de jonge prinses, haar bewogen huwelijk met de Duitse hertog Hendrik en haar persoonlijke invloed op het regeringsbeleid tot het einde van de Eerste Wereldoorlog. Met haar ministers kwam zij herhaaldelijk in conflict. Over deze hele periode viel de schaduw van de aartsrepublikein Troelstra, die in 1918 een mislukte greep naar de macht deed.

Veel nieuwe historische gegevens worden voor het eerst in deze biografie onthuld. Zo kon de auteur - na verkregen machtiging van koningin Beatrix - zonder enig voorbehoud gebruik maken van het persoonlijk archief van Wilhelmina en Hendrik. Het resultaat is een origineel, intiem, sprankelend en meeslepend geschreven portret van Wilhelmina en haar tijd. Nooit eerder verscheen een zo indringende levensgeschiedenis van een Nederlandse vorstin.

Paperback | 647 Pagina's | Uitgeverij Balans ISBN10: 9050185053 | ISBN13: 978905018505
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.549 seconden