Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2008 - Koningin

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25050 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Jij bent snel! Het staat er nét op! :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25056 door dettie
Herinneringen aan Wilhelmina, Juliana en Beatrix

Paul Arnoldussen en Ellen Grabowsky

Wie als kind ooit uitverkoren was om de koningin een bosje bloemen te overhandigen tijdens een bezoek aan een school of dierentuin, kan zich dat vele jaren later nog moeiteloos herinneren. Het kledingstuk dat voor de gelegenheid werd uitgekozen, de instructies die vooraf werden doorgenomen en vooral de ouders of leraren die op waren van de zenuwen. De oproep van Het Parool en het Stadsarchief Amsterdam om herinneringen in te sturen aan ontmoetingen met de koningin, leverde vele bijzondere reacties op. De mooiste en ontroerendste daarvan zijn gebundeld in dit boekje.

We maken de drie vorstinnen 'Wilhelmina, Juliana en Beatrix' mee tijdens jubilea, openingen en onthullingen, maar ook tijdens bezoek bij mensen thuis, of gewoon op straat of in een winkel. Zelfs een enkele republikein ontkwam niet aan de koninklijke charmes. 'De koningin had exclusief naar ons persoonlijk gezwaaid. En nog steeds, na al die jaren, krijg ik weer hetzelfde blije en trotse gevoel van toen als ik daaraan terugdenk. Begrijpt u dat nou?'

Paperback | 103 Pagina's | Lubberhuizen, Uitgeverij BAS ISBN10: 9059371852 | ISBN13: 9789059371859

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25057 door dettie
Citaat van de dag 16 september 2008

Neem Prinsjesdag. Wat hadden we vroeger: Een stoet van een koets of zeven, acht negen, en behoorlijk bereden, ik bedoel: met goed aengekleed paerdevolk d'rop en d'ran; En wat heb je nou? een armzaelig rijtuigje achter 't gouwe span en dan heb je 't gehad. 't Ontbreek er nog maer aen dat ze Haere Maejesteit met een taxi naer de Ridderzael laeten rijen. Versobering noemen ze dat. Ja, aen mijn hoelae

Fragent uit de conference De stalmeester

Wim Sonneveld

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25060 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Dat boekje van Youp van vandaag is leuk.

Echt zo'n boekje voor als je zin hebt in korte stukjes.

Groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25076 door dettie
Majesteit

Youp van 't Hek

Weinig columns van Youp van 't Hek hebben zoveel opschudding veroorzaakt als zijn open brieven aan onze koningin, die werden gepubliceerd in NRC-Handelsblad onder de titel Majesteit. Mag men de koningin behandelen als een lieve vriendin, met wie het wereldnieuws, de gebeurtenissen thuis en de problemen van alledag worden besproken? In ieder geval schreef Youp van 't Hek met Majesteit, een aantal van zijn meest geïnspireerde columns. Behalve de reeds gepubliceerde zijn een aantal extra columns opgenomen die niet in NRC verschenen, maar speciaal voor het boek geschreven zijn.

I Paperback | 113 Pagina's | Thomas Rap 1997 ISBN10: 9060057503 | ISBN13: 9789060057506

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25077 door dettie
Citaat van de dag 17 september 2008

Maar morgen ben ik weer de held

Drink ik weer een glas of zeven

Heb ik een schitterend mooi leven

Morgen ben ik welgesteld

Morgen zuip ik weer mijn glazen

Wordt mijn leven opgeblazen

En ze luisteren, de dwazen

Morgen ben ik weer de held

Fragment uit Held

Youp van 't Hek

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden