Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juni 2008 - kleding

Lees meer
18 jaren 5 dagen geleden #23849 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 28 juni 2008

"Vrouwen dragen niet de kleren die zij mooi vinden, zij vinden de kleren mooi omdat zij ze dragen."

Christian Dior
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 4 dagen geleden #23860 door dettie
Rijk gekleed

Van doopjurk tot baljapon 1750-1914

Annemarie den Dekker

Het Amsterdams Historisch Museum bezit een grote verzameling historische kostuums van hoog kwalitatief niveau.

Deze schat aan dames-, heren- en kinderkleding wordt al decennialang zorgvuldig bewaard in depots. Meer dan de helft ervan is door particulieren aan het museum geschonken. Het werd hoog tijd dat het museum met deze bijzondere deelverzameling naar buiten zou treden. Met veel liefde en plezier heeft de afgelopen periode restauratie, fotografie en grootschalig onderzoek plaatsgevonden naar de juweeltjes uit dit collectie-onderdeel.

Verschillende kanten van de collectie zijn daarbij inzichtelijk gemaakt: hoe verandert kleding in de loop der tijd om aan een heersend modebeeld te voldoen, wie heeft de japonnen gedragen en bij welke gelegenheid, hoe gaat een restauratie eigenlijk in zijn werk? Zo is dankzij restauratie een van de vroegste kostuums uit de verzameling uit circa 1750 behoed voor verval. Deze unieke, met de hand beschilderde japon telt meer dan tachtig (!) verschillende bloemsoorten en elf typen vlinders.

Liefhebbers van kostuums kunnen wegdromen bij kleding uit een verloren gegane tijd. Damesjaponnen, baljurken, korsetten, onderrokken, crinolines (hoepelrokken), kinderkleding, doopjurkjes en herenkostuums vertellen ieder hun eigen verhaal.

In Rijk gekleed worden de hoogtepunten uit de kostuumverzameling van het Amsterdams Historisch Museum uit de periode 1750-1914 in woord en beeld aan een breed geïnteresseerd publiek gepresenteerd.

( www.willetholthuysen.nl )

Nederlandstalig Gebonden 112 pagina's 90 kleurenillustraties 22 september 2005 ISBN 978-90-6868-398-1 uitgeverij Toth

Lees meer
18 jaren 4 dagen geleden #23861 door dettie
Citaat van de dag 30 juni 2008

Doe aan jouw voet een gouden schoen

En om jouw lijf de zon!

Die geeft je een laatste baljapon...

fragment gedicht 'Van zon en zomer'

C. S. Adama van Scheltema

Lees meer
18 jaren 4 dagen geleden #23862 door dettie
En alweer een maand om. Hopelijk vonden jullie de boeken leuk.

Dettie

Lees meer
18 jaren 3 dagen geleden #23872 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zeker wel! Ook al ben ik niet modebewust, ik heb net als iedereen kleren aan, dus dat heeft mijn interesse net zo goed. Vooral de meer historisch gerichte boeken vond ik leuk..

Van de kleding van Wilhelmina heb ik de tentoonstelling gezien. Je krijgt gewoon medelijden met het mens, dat ze zulke japonnen heeft moeten dragen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25032 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht
Wat mij aan het thema kleding vooral interesseert, is niet zozeer boeken over de geschiedenis ervan.

Indien jullie romans kennen, waarin hier en daar beschrijvingen terug te vinden zijn van het handwerken op zich, of van mooie gehandwerkte (kleding)stukken, dan had dit wel graag geweten. Als voorbeeld las ik bijvoorbeeld bij Goethe ergens een korte beschrijving van een breiende moeder.

Rutger

<t>Lezer100</t>

Tijd voor maken pagina: 0.489 seconden