Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2008 - (auto)biografieën

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21617 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
"zoals het boek gepresenteerd werd zou je denken dat het een biografie was."

Dat is het ook, alleen niet volgens de conservatieven. Het is een ander soort, maar nog steeds een biografie, en toegankelijker.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21618 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dus volgens de conservatieven is een biografie alleen een biografie als het puur informatief over het leven van iemand gaat? Of ook als het werk van bijv. een kunstenaar of schrijver besproken wordt?

Er wordt natuurlijk wel geschreven over het werk in de trant van...

in 1925 begon ... aan zijn boek getiteld... maar als je bijv. inhoudelijk over een boek zou hebben waarin niets een weerslag is van zijn leven dan spreek je ook niet meer over een biografie?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21619 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
In de 'oude traditie' is een biografie inderdaad veelal een verslag van een leven. Je kunt onmogelijk dialogen letterlijk kennen, tenzij je bandopnamen zou hebben. Dat is zelden het geval. Dat geldt ook voor een sfeer. Je kan best wel nagaan bijvoorbeeld of het op een bepaalde dag regende, maar niet hoe mensen er op reageerden. Dat soort dingen kun je zelfs niet naar waarheid optekenen als je een autobiografie schrijft! Tenzij je een dagboek hebt bijgehouden en dat allemaal opgeschreven zou hebben. Maar dan heb je dus een dagboek, dat is ook geen biografie.

Dus is een biografie van oudsher vaak een droge opsomming geworden, wat de persoon wanneer deed en waarom. Als omstandigheden belangrijk zijn moet je dat als biograaf kunnen aantonen.

Ik denk dat kritieken die uit de omgeving afkomstig zijn wel genoemd kunnen worden, als ze er voor zorgen dat de hoofdpersoon bepaalde dingen zegt of doet.

Het verschil is volgens mij heel duidelijk: Koelemeijer maakt er een lopend verhaal van. Ze mengt er zogezegd wat kleur door, gooit er een sausje over, hoe je het ook noemen wilt. Zij verandert de feiten niet.

Dorinde van Oort kreeg toentertijd een enorme kritiek over zich heen, omdat ze een roman maakte van feiten, maar als het haar beter uitkwam ook wat aan die feiten veranderde.
Laatst bewerkt doormarjo.

• Manja-Croiset
18 jaren 4 maanden geleden - 18 jaren 4 maanden geleden #21620 door Manja-Croiset
Beantwoord door Manja-Croiset in topic Re: bericht
Goedenavond,ik wil even op twee dingen ingaan.

De discussie biografie/dagboek ,volgens mij ( zeker als ik kijk hoe bij mij

mijn leven achter onzichtbare tralies is ontstaan,

wat ik toch echt niet als gortdroge verslaggeving kan zien)!

Bestaat er niet één waarheid,maar vele visies.

En met waarheid wil ik meteen reageren op het citaat dat vandaag op de homepage staat

en morgen dus hier ergens onder.

Het citaat een waarheid als een koe,anders zou het geen realiteit zijn,

maar de waarneming verschilt ook daarbij per persoon.

Overigens als je over alles door blijft denken/ stilstaan word je gek.

Moet alles te benoemen zijn ergens in thuis horen?

Al heb ik daar zelf ook nogal een handje van!

Manja Croiset

18 jaren 4 maanden geleden #21622 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Citaat van de dag 24 februari 2008

"Alle mensen zijn hetzelfde. Het zijn slechts hun gebruiken die verschillen."

Confucius

Dit is geen geweldig wijs citaat. In één gezin komen al veel verschillende mensen voor met totaal verschillende karaktereigenschappen en opvattingen, terwijl hun gebruiken hetzelfde zijn. Het enige positieve dat ik hieruit kan halen is dat je ieder mens als gelijke tegemoet moet treden en behandelen.

P.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21624 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zappa De biografie

Barry Miles

Indrukwekkend conscientieuze biografie van de eind 1993 overleden Amerikaanse, klassiek geschoolde, popmuziekicoon Frank Zappa. Geschreven door Barry Miles die als vriend vele plaatopnamen bijwoonde. Befaamd om zijn biografieen van ondermeer Paul McCartney (geautoriseerd) en schrijvers van de Beat-generatie als bijvoorbeeld Jack Kerouac.

Voorbeeldig vertaald en tot de laatste bladzijde boeiend. Door de gezaghebbende Amerikaanse critici unaniem lovend ontvangen. Tevens een ontmythologisering van een van de meest publiciteitsgevoelige componisten/muzikanten van de vorige eeuw. Een boeiend beeld van al zijn doen en laten, met bijvoorbeeld de verrassende constatering dat hij een hekel had aan drugs en heel wat conservatieve kantjes had. De liefhebbers van zijn werk kunnen zich bovendien verheugen in de bijlagen. Naast de gebruikelijke zwart-witfoto's en bibliografie een ongekend uitgebreid notenapparaat, dito register en een discografie met werkelijk alles wat is uitgebracht, compleet met vermelding van alle nummers.

Bron:Biblion

Paperback | 429 Pagina's | Thomas Rap ISBN10: 906005556X | ISBN13: 9789060055564 Vertaald door M. Bernard, Mireille Vroege
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.489 seconden