Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2026 - Zweedse schrijvers

Lees meer
6 maanden 1 dag geleden #109793 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2026 - Zweedse schrijvers
Citaat van de dag

Waarom trekken zoveel gepensioneerden naar het zonnige zuiden, als ze vervolgens met alle geweld uit de zon willen blijven?

Ed Fischer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 maanden 2 uren geleden #109794 door dettie
Pita en Svenne

De vader met de grote schoenen

Moni Nilsson - Brännström

Ik heet Pita en ben twaalf jaar en vier maanden. Als ik aan mijn moeder vraag waarom ik van alle duizenden namen waaruit ze konden kiezen uitgerekend Pita moest heten, krijg ik geen goed antwoord. Ze zegt dat ze wilde dat ik een naam had die alleen van mij was. Mijn vader zegt dat pitabroodjes zo lekker zijn. Ja, vast! We hebben ze alleen al in geen eeuwigheid meer gegeten.

Pita is twaalf en een half, vernoemd naar een broodje en kind van gescheiden ouders. Buurjongen Svenne is haar beste vriend. Samen met hem begeeft ze zich in een wereld van volwassen worden, verliefdheden, echtscheidingen, kattenkwaad, zoenspelletjes en onzekerheden. Kortom, alle zaken die van levensbelang zijn als je twaalf bent!

Moni Nilsson ontving de Astrid Lindgren-prijs voor haar werk.

ISBN 9789048813537 | Hardcover | 128 pagina's | Moon | 23 april 2012

Vertaald door Clementine Luiten

Lees meer
5 maanden 4 weken geleden #109795 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema januari 2026 - Zweedse schrijvers
Alex Schuiman Zweeds? Goh...

Lees meer
5 maanden 4 weken geleden #109800 door dettie
De zeventiende

Alex Schulman

Het leven van Vidar staat op zijn kop nu hij geschorst is na een gewelddadig incident op de school waar hij lesgeeft. Thuis vindt hij tijdens het opruimen het telefoonnummer van het oude zomerhuisje van zijn familie in een vergeten kartonnen doos. Als hij het nummer intoetst, hoort hij aan de andere kant van de lijn de stem van zijn vader die allang dood is.

Toeval of niet, maar Vidar belt met zijn vader op één specifi eke dag uit Vidars kindertijd: 17 juni 1986. Getroffen door deze toegang tot het verleden belt hij steeds weer naar 17 juni en hij begint elke minuut en elke beweging van die dag in het verleden van zijn familie in kaart te brengen. Het is een bedwelmende ervaring.

Terwijl die ene dag uit zijn jeugd zich langzaam ontrafelt, wordt in het heden een strafrechtelijk onderzoek naar Vidar geopend. Zijn de gebeurtenissen van 17 juni alleen maar verleden tijd,of bieden ze ook een verklaring voor wat er op de school is voorgevallen?

Een ijzersterke nieuwe roman van de auteur van de moderne klassieker De overlevenden!

Alex Schulman is geboren op 17 januari 1976 in Hemmesdynge församling i Malmöhus län in Zweden. Hij is schrijver en journalist. Hij presenteerde een van de populairste podcasts van Zweden en schreef eerder vijf zeer succesvolle autobiografische romans. De overlevenden was zijn eerste roman in vertaling en is een grote bestseller in Nederland en Vlaanderen.

ISBN 9789403138046 | Hardcover | 304 pagina's | De Bezige Bij | 29 januari 2026

Vertaald door Angélique de Kroon

Lees meer
5 maanden 4 weken geleden #109801 door dettie
Citaat van de dag

"Alleen de doden blijven voor altijd zeventien"

Haruki Murakami

Japans schrijver en vertaler (1949-)

Lees meer
5 maanden 4 weken geleden #109802 door dettie

Marjo schreef : Alex Schulman Zweeds? Goh...

ja ik vond die naam ook niet echt Zweeds, dus heb ik het voor de zekerheid op twee verschillende sites nagekeken.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.453 seconden