Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari/maart 2025 - 2e of meerdere boek van debutanten

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108773 door dettie
Zo vergeefs is het niet

Stefan Nieuwenhuis

Hij debuteerde met Ik ben omringd door debielen en ik voel me goed in 2005

In 'Zo vergeefs is het niet' portretteert Stefan Nieuwenhuis (1972) op meesterlijke wijze het bedompte wereldje van de poëzie.

Inzet is de strijd om het Stadsdichterschap van een grote plaats in het oosten van Nederland, waar Hein Heusz, de hoofdpersoon van deze roman, als winnaar uit tevoorschijn hoopt te komen. Om dit einddoel te bereiken verkondigt hij onvermoeibaar dat andere dichters er niks van kunnen en hijzelf zo’n beetje de enige redding is van de dichtkunst. Zelfs het via aanpassingen salonfähig maken van zijn poëzie is voor Hein geen probleem – als hij maar de nieuwe Stadsdichter wordt! En eindelijk een beetje erkenning krijgt.

Na het succes van zijn debuutroman Ik ben omringd door debielen en ik voel me goed (2005) komt Nieuwenhuis vijftien jaar later met een minstens zo sarcastische opvolger. Ga dat lezen!

Stefan Nieuwenhuis heeft inmiddels vele boeken en gedichten geschreven als dan niet met een andere schrijver, zie nl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Nieuwenhuis

ISBN 9789493020153 | Paperback | 300 pagina's | Douane Uitg. | 30 oktober 2020

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108774 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb altijd gedacht dat het paradijs een soort bibliotheek zal zijn

Jorge Luis Borges (1899 - 1986)

Argentijns dichter, essayist en schrijver van korte verhalen.

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108776 door dettie
Wees onzichtbaar

Murat Isik

Hij debuteerde met Verloren grond in 2012

Wees onzichtbaar van Murat Isik is een grootse epische roman over de wanhopige strijd van een gezin tegen een tirannieke vader en een prachtige coming of age van een sensitieve jongen die opgroeit in een onveilige wereld, gebaseerd op Murat Isiks eigen jeugd. Maar het is ook een schitterende en kleurrijke ode aan de Bijlmer.

De Bijlmermeer, begin jaren tachtig. De vijfjarige Turkse Metin komt met zijn ouders en zus naar Nederland. Vader is een werkloze communist die overdag boeken van Marx leest en zich ’s avonds bezat met vrienden. Thuis is hij vaak gewelddadig en dan siddert het hele gezin. Metin vreest hem en maakt zich onzichtbaar. Maar langzaam – als de kinderen ouder worden en de moeder emancipeert – groeit het verzet tegen de vader.

Ondertussen verandert de Bijlmer ook. Bedoeld als vooruitstrevende wijk verwordt die tot een gevreesd getto met veel criminaliteit en hordes junks. Op een zondagavond in 1992 boort een Boeing 747 zich in de flat Kruitberg. Tientallen bewoners komen om. In de weken daarna lopen op Metins middelbare school de raciale spanningen op. De Bijlmer verandert in de daaropvolgende jaren definitief: ondanks fysiek verzet van activistische bewoners worden veel flats gesloopt, waaronder die van Metin.

Murat Isik (1977) debuteerde in 2012 met de roman Verloren grond, die tot op heden tien drukken beleefde. Hij ontving er de Bronzen Uil Publieksprijs mee en werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. Verloren grond werd vertaald in het Duits, Zweeds en Turks.In 2017 verscheen zijn nieuwe roman Wees onzichtbaar. Hij won hiermee de prestigieuze Libris Literatuur Prijs 2018. Tevens werd de roman het Boek van het jaar 2017 bij NRC Handelsblad en bol.com. Bovendien won het de Boekhandelsprijs 2018. Ook werd Wees onzichtbaar genomineerd voor BNG Bank Literatuurprijs en Halewijnprijs.

ISBN 9789026361616 | Hardcover | 600 pagina's | Ambo|Anthos | 16 november 2023 (1e druk 2017)

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108777 door dettie
Citaat van de dag

We moesten geduld hebben, hield ik mezelf voor. We moesten geduld hebben en doorstaan wat op ons afkwam. Het had geen zin om weg te lopen voor de pijn, we konden nergens heen. En als het ons te veel werd, moesten we onzichtbaar zijn.”

Murat Isik (1977-)

Citaat uit: Wees onzichtbaar

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108781 door dettie
De ogen van Fadil

Mohammed Benzakour

Hij debuteerde met Yemma in 2013

In De ogen van Fadil, de eerste verhalenbundel van veelgeprezen en geliefd verhalenverteller Mohammed Benzakour, wordt gekletst en geroddeld, gestreden en liefgehad. Een unieke verhalenbundel, geschreven met zwierige, sensuele hand.

Een duivels knappe jongen tovert met zijn ogen. Twee witte nonnen koesteren een schokkend geheim. Een manke jongeman ontraadselt het meloenmysterie. Een culinair wonderkind neemt als paleiskok de koning te grazen. Een jong kind krijgt liefdeslessen van een oude vrijster, Zoubida, de dochter van Humphrey Bogart. Achter een sluier van godsvrucht en deugd spelen zich heimelijke taferelen af van overspel, waanzin, genialiteit, zwendel, incest en sodomie. Daarin figureren pratende ezels, dansende geesten, vliegende honden en biddende bijen.

In deze eerste verhalenbundel van Mohammed Benzakour lijken alle personages een onvermoed geheim te hebben dat zich plotseling openbaart: een kunst die alleen zij verstaan, een kracht die hen naar grote hoogten stuwt of een geheim dat onherroepelijk hun ondergang wordt.

Mohammed Bezakour heeft inmiddels acht boeken geschreven, de laatste verscheen in 2024 getiteld De reus uit de rif.

ISBN 9789026350191 | Hardcover | 208 pagina's | Ambo|Anthos | 28 februari 2020

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108782 door dettie
Citaat van de dag

Benzakour: "Een mooi spreekwoord is 'als je naar een ander wijst, wijzen er drie terug'.

Als je zelf naar de muur wijst, zul je zien dat je pink, ringvinger en middelvinger terugwijzen. Dat vind ik prachtig."

Mohammed Benzakour (1972-)

Citaat uit interview met NOS op 3

nos.nl/op3/artikel/2251549-mohammed-benz...rberse-spreekwoorden

Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden