Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari/maart 2025 - 2e of meerdere boek van debutanten

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108729 door dettie
Mauk

Jan Vantoortelboom

Hij debuteerde met De verzonken jongen in 2011

Mauk is oud en ziek en ligt in een bed bij het raam. Hij leeft in zijn herinneringen: hij was een kind dat de kleur van de achtergrond aannam, totdat zijn moeder tot bloedens toe wordt verwond. Het is te veel om te bevatten. Op dat moment overmeestert Henri, de grote moedige broer die hij altijd wenste, zijn gedachten.

Henri beschermt hem, niet tegen het geweld van een dreigende buitenwereld, maar tegen dat van zijn tirannieke vader. Als Mauk op twaalfjarige leeftijd geconfronteerd wordt met een tragedie is Henri de enige die hem kan helpen.

Mauk is het verhaal van een getraumatiseerd kind dat zich niet kan weren tegen de demonen van zijn vader, maar er door zijn vervormde verbeelding toch in slaagt zich staande te houden.

Jan Vantoortelboom (Torhout, 1975) groeide op in Elverdinge en woont nu in Zeeuws-Vlaanderen. Hij studeerde aan de Gentse Universiteit Nederlandse en Engelse Taal- en Letterkunde. Hij verbleef zes maanden aan de universiteit Trinity College in Dublin, waar hij kennis maakte met de Ierse literatuur. (bron Hebban)

Er zijn inmiddels zeven boeken van zijn hand verschenen

ISBN 9789025474751 | Paperback | 192 pagina's | Atlas Contact | 26 mei 2023

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108730 door dettie
Citaat van de dag

'Zelf was ik nooit van plan schrijver te worden, maar de dood van mijn moeder op jonge leeftijd drukte me met mijn neus op de feiten: ‘als een mens zo jong kan sterven, dan wil ik mijn tijd zinvol doorbrengen en tegelijkertijd betekenisvol zijn voor anderen.’

Jan Vantoortelboom (1975-)

Vlaams schrijver en columnist

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108733 door dettie
Raam, sleutel

Robbert Welagen

Hij debuteerde met Lipari in 2006

Uit hoeveel levens bestaat een mensenleven? Het leven van schrijfster Karlijn komt plotseling tot stilstand wanneer ze op één dag Hanna ontmoet, een vrouw voor wie ze direct gevoelens krijgt, maar ook haar vriend verliest bij een ongeluk. Wie vind je terug als je de dag erna wakker wordt, jezelf of een ander?

Karlijns omgeving verwacht dat ze rouwt, maar dat lukt haar niet. Haar uitgever hoopt dat ze haar verhaal vertelt, maar ze zwijgt. Wanneer ze Hanna steeds meer gaat zien als een medeplichtige, wordt het tijd om hun verhaal te herschrijven.

Raam, sleutel is een intrigerend literair spel, over aantrekkingskracht en schuldgevoel, over rouw, leven en literatuur.

Robbert Wellagen heeft inmiddels tien boeken geschreven, zijn laatste roman is getiteld Averij, dat op de Longlist Libris Literatuur Prijs 2025 staat

ISBN 9789038808062 | Hardcover | 208 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 4 mei 2021

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108734 door dettie
Citaat van de dag

Wat was het leukste moment tijdens het schrijven van Raam, sleutel?

Ik begon met de intentie om een kort verhaal te schrijven. Meestal heb ik een plan wanneer ik begin te schrijven, maar toen niet. Ik had alleen een beginsituatie in mijn hoofd. Het mooiste moment was toen ik inzag dat er een heel boek in zat.’

Robbert Welagen (1981-)

Nederlands schrijver

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108737 door dettie
Diep in zee

Vrolijke verzinsels over vinnige vissen

Valerie Eyckmans

Zij debuteerde met Verloren maandag in 2013

Zwem met Wolvis en zijn vinnige vrienden van verhaal naar verhaal. Maak kennis met een kleurrijke vriendengroep van verrassende vissen. Ze hebben allemaal hun eigen dromen, verlangens en ergernissen.

Harry de Haai verlangt hevig naar stilte – tot hij ontdekt dat ‘te stil’ ook niet leuk is.

Sally Snoepbaars wordt niet vrolijk van haar dieet en Gus de Octopus moet nee leren te zeggen, zelfs nu en dan tegen zijn vrienden.

Vrolijke en fantasievolle verhalenbundel. De verhalen op rijm hebben een meeslepende cadans en nodigen kinderen uit om de tekst mee te lezen en te zeggen.

Met kleurrijke illustraties die plezier en gevoel in de verf zetten.

Valerie schreef 10 boeken in 10 jaar tijd. Haar elfde boek is in de maak.

ISBN 9789462916944 | Hardcover | 64 pagina's | De Eeenhoorn | 22 februari 2023

Leeftijd 4- 6 jaar

Lees meer
1 jaar 4 maanden geleden #108738 door dettie
Citaat van de dag

"Rijmboeken zijn mooi, maar ik heb er wel op gevloekt."

Valerie Eyckmans (1977-)

Belgisch schrijfster

Tijd voor maken pagina: 0.586 seconden