Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2023 - Verlichting

2 jaren 6 maanden geleden #107097 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december 2023 - Verlichting
In het thema Verlichting zitten heel veel andere thema's verborgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107098 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2023 - Verlichting
Ja je kunt er veel kanten mee op. Van lampverlichting tot spirituele of filosofische verlichting of het tijdperk De verlichting.

Dettie

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107099 door dettie
De man van het licht

Katrien Scheir

‘Net als in Het smelt van Lize Spit gaat het over iemand die niet de juiste ‘tools’ krijgt om te overleven en stelt het verhaal de vraag: besta ik wel zonder dat iemand mij ziet.’ – Veerle Baetens

Jelena is een instellingskind. Ze spoelt vuile borden in het afwashok van een driesterrenrestaurant. Ze schuimt glazen bier in een bruine kroeg. Ze droomt van een schrijverscarrière en solliciteert in het Nationaal Theater, dat wordt geleid door de oude Professor. Die ontdekt haar talent en belooft haar te lanceren. Zo verzeilt ze in het theater, waar ze mag komen wonen. Maar achter het decor speelt zich een ander spel af. Want zijn de beweegredenen van de Professor wel zo zuiver?

De man van het licht gaat over machtsmisbruik en toewijding in een kwetsbare en anonieme situatie, ver achter de schermen. Het gaat over diepmenselijke gevoelens dwars door vakjes en clichés en voorschriften heen, te midden van een puriteinse en hysterische tijdsgeest. Een piepjonge vrouw en een oude zieke man, dankbaarheid, verliefde bezitterigheid en de reacties van de buitenwereld, bevolkt door diva’s, ijdeltuiten en landlopers.

Katrien Scheir (1978) twijfelde lang tussen woord en beeld. Ze koos uiteindelijk voor de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Via haar cursussen scenografie, kunstgeschiedenis en filosofie kwam ze in het theater terecht. Ze schreef theater- en cabaretteksten, zonder haar beeldend werk te verloochenen. Nu woont ze in Zuidwest-Frankrijk, waar ze lesgeeft, schrijft, schildert en tekent. De man van het licht is haar debuut.

ISBN 9789492068774 | Paperback | 288 pagina's | Nbc Oevers | 17 september 2021

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107100 door dettie
Citaat van de dag

Wees niet bang voor schaduwen. Het betekent dat er ergens dichtbij licht is.

Ruth Rendell (1930-2015)

Britse schrijfster van psychologische misdaadromans

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107103 door dettie
Vanaf 1e kerstdag t/m 31 december ben ik niet dagelijks op Leestafel. Er liggen nog zoveel klussen die ik eindelijk eens af wil maken en die hoop ik te kunnen doen.

Dan kan ik het nieuwe jaar met een schone lei beginnen!

Dettie

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107113 door dettie
Het licht dat door het donker danst

Yuval Zommer

Als de winter op zijn koudst is en de poolnacht op zijn donkerst kijken mensen en dieren verbluft omhoog naar het licht dat door het donker danst. Het poollicht betovert de bossen, laat walvissen zingen en vult de harten van de mensen met hoop. Jong en oud, groot en klein komen samen in hun verwondering.

In dit nieuwe prentenboek van Yuval Zommer spat de creativiteit van de pagina’s. Je ziet dit terug in de unieke manier van illustreren en de keuze om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van het poollicht zelf. Dit boek is de beste manier om ook hier van dit bijzondere natuurverschijnsel te kunnen genieten.

ISBN 9789060389393 | Hardcover | 32 pagina's | Christofoor | 1 oktober 2021

Tijd voor maken pagina: 0.434 seconden