Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

3 jaren 4 maanden geleden #104656 door
Meine Fernhout was van 1959 tot 1969 slaggitarist van de Bintangs (oorspronkelijk Rocket Dynes en Black Phantoms). De naam Bintangs is Maleis voor Sterren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104663 door dettie
De stem van mijn moeder

Abdelkader Benali

Een familiefotoalbum en een drama van jaren geleden vormen de hoofdingrediënten van De stem van mijn moeder.

Een fotograaf die zich heeft gevestigd in de culturele elite van Nederland, en nauwelijks nog contact heeft met zijn ouders, ziet zijn leven veranderen als zijn vader hem vraagt een familiealbum te zoeken; zijn zieke moeder wil dit album graag zien. Dit album, zo blijkt, zal een grootse rol spelen bij de genezing van de moeder, evenals bij het doorbreken van haar stilzwijgen. Als het drama dat het gezin heeft ontwricht dan opnieuw wordt beleefd, heeft dit verrassende gevolgen.

Abdelkader Benali werd in 1975 geboren in Ighazzazen (Marokko). Hij woont vanaf zijn vierde in Nederland. Hij schrijft columns, toneelstukken, poëzie, verhalen en romans, waarvan er al heel wat werden bekroond, o.a. met de Libris Literatuur Prijs.

ISBN 9789029584043 | Paperback | 244 pagina's | De Arbeiderspers | 8 maart 2012

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104664 door dettie
Citaat van de dag

Woorden in je hoofd zijn als stemmen onder water

Jeanette Winterson (1959-)

Brits schrijfster

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104681 door dettie
Het meisje met de luidende stem

Abi Daré

Adunni, die opgroeit in een arm Nigeriaans plattelandsdorp, weet wat ze wil: onderwijs. Dit is, zo heeft haar moeder haar verteld, de enige manier om een ‘luidende stem’ te krijgen: het vermogen om voor jezelf op te komen. Maar als Adunni’s moeder overlijdt, verkoopt haar vader haar in plaats daarvan als bruid aan een oude taxichauffeur.

Ondanks de schijnbaar onoverkomelijke obstakels op haar pad geeft Adunni de hoop op een betere toekomst nooit op. Het meisje met de luidende stem is een krachtige, ontroerende debuutroman, verteld in de onvergetelijke stem van een jonge Nigeriaanse vrouw die vastbesloten is om gehoord te worden, om haar eigen toekomst te bepalen.

ISBN 9789056726973 | Hardcover | 392 pagina's | Signatuur | 24 augustus 2021

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104682 door dettie
Citaat van de dag

8 maart internationale vrouwendag

"Ik verhef mijn stem, niet opdat ik kan schreeuwen maar opdat degenen zonder een stem gehoord kunnen worden. We kunnen niet slagen indien de helft van ons wordt tegengehouden."

Malala (1997-)

Pakistaanse kinderrechtenactiviste. In 2014 kreeg zij de Nobelprijs voor de Vrede.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #104683 door dettie
Het meisje met de luidende stem

Ik vind die titel zo leuk!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.456 seconden