Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2022 - Elizabeth

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101714 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2022 - Elizabeth
Elizabeth Finch

Julian Barnes

In ‘Elizabeth Finch’ van Julian Barnes is Neil op een kruispunt in zijn leven aanbeland wanneer hij besluit opnieuw plaats te nemen in de collegebanken. De gescheiden vader en gewezen acteur is toe aan een geestelijke opfrisser en schrijft zich in voor de cursus ‘Cultuur en beschaving’.

Vanaf de eerste lesdag raakt hij in de ban van zijn iets oudere professor. Elizabeth Finch doceert in eloquente, rokerige volzinnen over Sint-Ursula, Goethe, Julianus de Afvallige, de Verlichting, en over de parallellen tussen verleden en heden. Ze is een toonbeeld van ruimdenkendheid, en verwacht hetzelfde van haar cursisten. Alle intellectuele openheid ten spijt blijkt Elizabeth Finch een gesloten figuur die haar privéleven hermetisch afschermt – en daardoor Neil en zijn medecursisten des te meer fascineert.

Neils kalverliefde wordt pas echt een obsessie wanneer hij jaren later onverwacht de schriftelijke nalatenschap van zijn mentor erft: dozen vol aantekeningen die wijzen op haar eigen obsessie. Wat bewoog de mysterieuze Elizabeth Finch nou werkelijk? Wat beoogde ze met dit postume gebaar? Welke opdracht moet Neil voor zijn grote voorbeeld voltooien?

ISBN 9789025472672 | Hardcover | 208 pagina's | Atlas Contact | april 2022

Vertaald door Ronald Vlek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101715 door dettie
Citaat van de dag

‘Wanneer je een geweldig boek leest, vlucht je niet weg van het leven, integendeel, je dompelt je erin onder..’

Julian Barnes (1946-)

Brits schrijver

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101719 door dettie
De wereld van Harry Potter

Allan Zola Kronzek & Elizabeth Kronzek

Iedereen die J.K. Rowlings boeken over de tovenaarsleerling Harry Potter gelezen heeft, weet dat Harry apetrots is op zijn bezemsteel (een echte Vuurflits!) en dat Hermeliens favoriete vak Voorspellend Rekenen is. Maar niet iedereen weet dat de magische praktijken waarmee Harry op Zweinstein te maken krijgt, niet alleen aan de fantasie van J.K. Rowling ontsproten zijn. Ze hebben vaak ook een historische achtergrond.

Deze reisgids door de magische wereld van Harry Potter laat zien dat bezweringen, bezemstelen, fabeldieren en andere magische zaken vaak een oorsprong hebben die honderden of zelfs duizenden jaren in het verleden ligt. Zo gebruikte men al in de oudheid voorspellend rekenen bij het waarzeggen, en komt de hippogrief voor in verhalen uit de achtste eeuw.

Verder ontdek je in dit boek:

- hoe je theeblaadjes moet lezen;

- waar je een basilisk kunt vinden;

- wie de eerste onzichtbaarheidsmantel droeg;

- waar boemannen vandaan komen;

- waarom men in de oudheid bang was voor uilen;

- en nog veel meer!

Allan Zola Kronzek is goochelaar en leraar in de geschiedenis van de magie. Zijn dochter, Elizabeth Kronzek, is schrijfster en historica.

ISBN 9789022985670 | Hardcover | 299 pagina's | augustus 2002

Vertaald door V Jansen | Leeftijd 14-17 jaar

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101720 door dettie
Geen citaat zie ik nu, sorry!

Dettie

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101730 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema april 2022 - Elizabeth
Zoals ik verwachtte is dit een maand waar ik nog al eens boeken zal tegenkomen die mij wel wat lijken. En dan is het niet eens heel erg als de bieb ze niet heeft...

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101731 door dettie
haha ja, soms wordt het teveel hè. Maar ik zie ook veel voorbij komen waarvan ik denk ooo had ik maar meer tijd!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.622 seconden