Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2022 - Elizabeth

Lees meer
4 jaren 2 maanden geleden #101760 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2022 - Elizabeth
Citaat van de dag

‘Door het verschrikkelijke oorlogsleed aan beide kanten te herinneren, erkennen we hoe kostbaar de vrede is die we sinds 1945 in Europa hebben opgebouwd'

Elizabeth II (1926-)

Koningin van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 2 maanden geleden #101779 door dettie
Mijn duistere Vanessa

Kate Elizabeth Russell

De slimme, ambitieuze, naar het volwassen leven verlangende Vanessa Wye is vijftien als ze voor het eerst seks heeft met Jacob Strane, haar charmante en geraffineerde 42-jarige leraar Engels. De allesverterende affaire die volgt isoleert haar van haar omgeving en zal haar nooit meer volledig loslaten.

Zeventien jaar later wordt Strane in de piek van MeToo door een andere voormalige leerlinge beschuldigd van seksueel misbruik. Vanessa is diep geschokt door het nieuws, want haar relatie met Strane, dat was toch ware liefde?

Wanneer de oud-leerlinge contact met Vanessa opneemt komt zij voor een onmogelijke keuze te staan. Houdt ze vast aan het geloof in haar tienerherinneringen of herdefinieert zij het grootste liefdesverhaal van haar leven en haar seksuele ontwaken?

Op superieure wijze beschrijft Kate Elizabeth Russell de psychologische dynamiek van een van de moeilijkste kwesties van onze tijd. Zowel genuanceerd als ongemakkelijk, gedurfd, krachtig en even fascinerend als verontrustend – Mijn duistere Vanessa gaat door merg en been.

ISBN 9789044646894 | Paperback | 432 pagina's | Prometheus | juli 2020

Vertaald door Gerda Baardman en Monique Ter Berg.

Lees meer
4 jaren 2 maanden geleden #101780 door dettie
Citaat van de dag

Ik schreef vanuit Vanessa omdat dit haar verhaal is. Ik heb zoveel jaar met haar geleefd. Maar soms sloop mijn 30-jarige ik in de tekst, daar moest ik erg voor waken. [...] Door objectiever naar mijn werk te kijken en juist afstand te nemen van Vanessa kon ik de juiste toon treffen – waardoor je als lezer de manipulatie en het misbruik ziet waar zij dat niet ziet en niet wil zien. Dat is de enige manier waarop ik haar recht kon doen.

Kate Elizabeth Russell over Mijn duistere Vanessa

Lees meer
4 jaren 2 maanden geleden #101794 door dettie
Avondklok in Ramallah

Elizabeth Laird

De familie Aboudi woont in de Palestijnse stad Ramallah. Israëlische tanks blokkeren er de straat. Gewapende troepen houden de inwoners al twee weken binnenshuis. Niemand mag de straat op.

Karim, 12 jaar oud, wordt stilaan gek van verveling. Hij wil gaan voetballen. Hij wil weg van het te kleine appartement waar hij gepest wordt door zijn oudere broer en geconfronteerd wordt met de angst van zijn ouders. Als de avondklok eindelijk wordt opgeheven, vindt Karim een veld, bezaaid met schroot en puin. Samen met zijn vrienden probeert hij er een voetbalveld van te maken.

Maar op een dag komen de tanks terug. En Karim is te laat om terug naar huis te gaan. Hij verbergt zich dan maar in het auto-wrak aan de zijkant van het voetbalveldje. Hoeveel dagen én nachten zullen de tanks nu blijven staan?-Kan Karim verborgen blijven? En zullen de soldaten schieten op hem als ze zijn schuilplaats ontdekken?

ISBN 9789044803181 | Paperback | 254 pagina's | Clavis | oktober 2004

Vertaald door Dick Mulder | Leeftijd 12-15 jaar

Lees meer
4 jaren 2 maanden geleden #101795 door dettie
Citaat van de dag

There's a funny thing I've noticed about life. When you really dread something, it turns out not to be so bad. It's the unexpected awful things that get you down.

Elizabeth Laird (1943-)

Nieuw-Zeelandse jeugdschrijfster.

Lees meer
4 jaren 2 maanden geleden #101812 door dettie
Het huis van de reus

Elizabeth McCracken

We schrijven 1950. In een klein stadje in Cape Cod bekruipt Peggy Cort - zesentwintig, bibliothecaresse en klein van stuk - het gevoel dat leven en liefde aan haar voorbijgaan. Tot op een dag een slungel van elf - James Carlson Sweatt, met zijn bijna een meter negentig een plaatselijke bezienswaardigheid - haar bibliotheek binnenstapt en haar leven definitief een andere wending geeft.

De paden van deze twee misfits kruisen elkaar bij de uitleenbalie, en hoewel een vriendschap bepaald niet voor de hand ligt, vatten de bibliothecaresse en 'de reus' genegenheid voor elkaar op die volkomen invoelbaar is. De naar erkenning hunkerende en tot misantropie geneigde Peggy vindt in de leergierige James eindelijk iemand met een veelzijdige belangstelling aan wie ze al haar kennis kwijt kan.

ISBN 9025421288 | Paperback | 336 pagina's | Atlas | 1998

Vertaald door Marijke Versluys

Tijd voor maken pagina: 0.524 seconden