Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2021 - Leestafel weet het even NIET

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #100752 door dettie
Citaat van de dag

Je voelt je niet thuis waar je woont, maar waar ze je begrijpen.

Christian Morgenstern (1871-1914)

Duits dichter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

4 jaren 6 maanden geleden #100754 door
Mooi citaat. Ook een wat complexe materie. Doet me denken aan het einde van de tekst van het nummer Vertriebener van Heinz-Rudolf Kunze (die ook Duitse teksten voor Herman van Veen heeft geschreven). Dit nummer sluit af met de regel: "Zuhause ist, wo man mich hört"

Een tekst waar ik me wel in kan vinden, die ook gaat over het verschil tussen de hang naar de geboortegrond en het overal thuis zijn.

werkzeug.heinzrudolfkunze.de/musik/songs/vertriebener.html

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #100755 door dettie
Waar ik liever niet aan denk

Jente Posthuma

Als je hard je best doet en denkt: dit ga ik voor de rest van mijn leven onthouden, dan onthoud je het. Alleen mensen houd je er niet mee vast. Die kunnen gewoon opstaan en het beeld uit lopen. Gelukkig heeft de hoofdpersoon een tweelingbroer, de enige van wie ze zeker is, waardoor ze dus nooit echt alleen zal zijn. Tenminste, dat denkt ze.

Zij verzamelt truien. Hij heeft twee katten. Ze houden allebei van New York, en zouden er, wat er ook gebeurde, samen heen verhuizen op hun achtentwintigste. Maar opeens wil hij liever een tijdje zonder haar. Waar ik liever niet aan denk beschrijft op bedrieglijk nonchalante, maar uiterst indringende wijze wat er gebeurt als de persoon op wie je je hele bestaan hebt gebouwd er plotseling niet meer is.

ISBN 9789083142104 | Paperback | 240 pagina's | Uitgeverij Pluim | juli 2021

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #100756 door dettie
Citaat van de dag

Voor hen die niet denken is het goed af en toe hun vooroordelen eens te herschikken..

Luther Burbank (1849-1920)

Amerikaans bioloog

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #100757 door dettie
Niets is gelogen

Sacha Bronwasser

Niets is gelogen van Sacha Bronwasser is een prachtige roman waarin een klein incident het uitgangspunt vormt van een indringend verhaal over dood, leven en kunst.

In Niets is gelogen van Sacha Bronwasser opent de Nederlandse kunstjournalist Gala Versluis een tentoonstelling in Kortrijk en maakt ze kennis met de flamboyante arts en mecenas Pé Derkinderen. Een samengeraapt gezelschap gaat met hem op pad voor een ontspannen nazit, maar de avond verloopt heel anders dan gedacht. Door een intense gebeurtenis staat iedereen op scherp. Achteraf blijkt echter dat elke aanwezige het moment anders heeft beleefd; de herinnering is een onbetrouwbare, grillige bondgenoot. Het maakt een precieze reconstructie onmogelijk.

De kunstenaar, de bankier, de gynaecoloog, de galeriehouder, de journalist en de adviseur ervaren ieder de gevolgen van wat zich op deze avond heeft afgespeeld. Hun verhouding tot elkaar, hun ideeën over leven en dood en de rol van kunst kunnen niet hetzelfde blijven.

Met Niets is gelogen heeft Sasha Bronwasser, kunsthistoricus en lange tijd recensent voor de Volkskrant, een ideeënrijke, beeldende roman geschreven waarin oorzaak en gevolg samenvallen, uniek in taal en compositie.

ISBN 9789026346156 | Paperback | 256 pagina's | Ambo Anthos | oktober 2019

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #100758 door dettie
Citaat van de dag

Soms wordt men pas wat, wanneer men niets meer wil worden.

Willy Brandt (1913-1992)

Duits Politicus

Tijd voor maken pagina: 0.494 seconden