Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99694 door marjo
Eh, ik moet de rivieren nog...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99696 door dettie
De historicus

Elizabeth Kostova

Kostova heeft tien jaar gewerkt aan dat manuscript, dat begint in Amsterdam bij de verborgen brieven die een meisje in de bibliotheek van haar vader vindt, en dan nemen de verschillende verhaallijnen je mee van Oxford naar Istanbul, en van dorpjes in Roemenië waar de tijd stil is blijven staan, doorheen stoffige bibliotheken naar een klooster tussen de besneeuwde toppen van de Pyreneeën.

Het boek is een mengeling van de zoektocht van een meisje naar haar moeder die ze jaren niet meer heeft gezien, van haar vader naar zijn verdwenen professor en vriend Rossi, met als rode draad een spannende queeste naar de tombe van Dracula.

De thrillerachtige zoektocht wordt afgewisseld met geschiedenislessen over de Balkan en het Ottomaanse Rijk, folkloristische vertellingen en beeldende beschrijvingen. De historicus blijft boeiend. Kostova is behalve een echte verhalenvertelster ook een goede stiliste.

ISBN 9789045801216 | Paperback | 709 pagina's | Mouria | oktober 2009

Vertaald door Titia Ram

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99697 door dettie
Citaat van de dag

Leren in de Bibliotheek

Dankzij Leren in de Bibliotheek hebben we 's avonds nooit meer ruzie.

Het huiswerk is af, zo hebben we het veel fijner samen!

Echt een enorme verandering.

-

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99698 door marjo
Niet dat ik me het verhaal herinner, maar De Historicus vond ik een fantastisch boek. Het staat er dus nog steeds.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99710 door dettie
Dewey, de bibliotheekkat

Vicky Myron & Brett Witter

Hoeveel invloed kan een dier hebben? Hoeveel levens kan een kat veranderen? Hoe is het mogelijk dat een achtergelaten kitten een kleine bibliotheek in Iowa, en vandaar uit de hele wereld, op stelten zette?

bijzondere verhaal van Dewey, de bibliotheekkat. Zijn leven begon niet heel voorspoedig. Hij was pas een paar weken oud toen hij in een van de koudste nachten van het jaar werd achtergelaten in de inleverbak van de bibliotheek. De volgende ochtend vond Vicki Myron hem, meer dood dan levend, en zij verloor meteen haar hart. En zo zou het voortaan alle bezoekers van de bibliotheek vergaan: Deweys enthousiasme en speelsheid, maar vooral zijn zesde zintuig voor mensen die zijn liefde en aandacht het hardst nodig hadden, maakten van hem een wel heel onvergetelijke kat.

ISBN 9789049201074 | Paperback | 269 pagina's | Boekerij | september 2010

Vertaald door Trudy Koelemeijer

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99711 door dettie
Citaat van de dag

Leren in de Bibliotheek

Op school maak ik nooit huiswerk.

Thuis kan ik de concentratie niet opbrengen.

Alleen hier lukt het me.

-

Tijd voor maken pagina: 0.485 seconden