Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2021 - Leestafel laat het stromen - Rivieren -

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98921 door dettie

Marjo schreef : Stroomt er ook nog iets anders dan rivieren? Dat is geen kritiek, het valt me gewoon op dat het steeds over rivieren gaat.

Of moet dat, gezien het tweede deel van het thema?

Hee wel opletten Marjo haha.

Het thema is rivieren. Dat staat ook op de site en in het eerste bericht op het forum,

Dat 'laat het stromen' was gewoon een prikkeltje, het klonk wel mooi vond ik.

Berdine was altijd goed in dat soort prikkeltjes dus ik dacht ik doe er ook eens een! :-)

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98922 door marjo
Maar dat prikkeltje zette mij op het verkeerde been. Alles stroomt, en dan rivieren. Dus dacht ik: kan ook iets anders zijn? Maar knap als je een maand vult met alleen rivieren!

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98924 door dettie
Dat gaat lukken! Zeker weten!

Dettie

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98925 door dettie
De Rijn

Biografie van een rivier

Martin Hendriksma

Martin Hendriksma trok van de Rijnbron bij de Zwitserse Gotthardpas naar de monding in de Noordzee. Onderweg verzamelde hij een schat aan verhalen. In een levendige stijl en met onvergetelijke anekdotes schetst Hendriksma de rivier die ons vormt, verrijkt en bedreigt.

Biblion

Journalist Martin Hendriksma, die werkt voor landelijke media, produceerde een monografie over de Rijn, vanaf de bron in Zwitserland tot aan de monding in de Noordzee. Hij zakt al schrijvend de Rijn af, beginnend met een verhaal over een zwemmer die de rivier helemaal wil afzwemmen. Hij eindigt in Katwijk, nadat hij in de Rijndelta de eigenlijke rivier bijna is kwijtgeraakt. Onderweg aandacht voor allerlei zaken, zoals rivierconflicten, Rijnkanalisatie, ecologische en waterproblemen en historische items.

De variatie in verhalen is groot. De auteur is in boeken, archieven, mensen en de rivier gedoken voor zijn Rijnbiografie, die her en der in de ik-vorm is geschreven. De Rijnstroom heeft landen tot elkaar veroordeeld en hij weet dat goed te illustreren. Zijn reportageachtige verhalen en historische terugblikken boeien waarschijnlijk velen die in het wel en wee van water en watergeografie geïnteresseerd zijn. Met humoristische slag en voortvarende schrijfstijl.

Twee katernen met kleurenafbeeldingen, jaartallenoverzicht, bibliografie en plaatsnamenregister.

E. Pelzers

ISBN 9789044542820 | Paperback | 398 pagina's | Uitgeverij Pluim | december 2019

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #98926 door dettie
Citaat van de dag

Het kanaal gelooft graag dat rivieren alleen bestaan om hem van water te voorzien..

Rabindranâth Tagore(1861-1941)

Indiaas dichter, roman- en toneelschrijver

4 jaren 11 maanden geleden #98927 door
Net m'n suggestie gemist.

Tijd voor maken pagina: 0.521 seconden