Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2007 - Bloemen

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15124 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht
Ja, ik kan het beter zien nu! Dank je Dettie!

Ik weet niet hoe het komt, maar de cover bezorgt me toch nog steeds een beetje een 'vreemd/eng' gevoel'...maar al minder als in het begin hoor ;) ;)

Groetjes, kim
Laatst bewerkt doorkim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15142 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Koude bloemen in maart

Ismail Kadare

Een klein stadje in het noorden van Albanië aan het begin van het jaar 2000. Tien jaar na de val van het communisme zijn de mensen nog steeds getraumatiseerd. In alles ziet men tekenen van moderniteit. Zelfs een bankoverval wordt gezien als symbool van verwestersing. De Kanun, de eeuwenoude grondwet, probeert weer terrein te winnen, net als al het andere dat onder het communisme verboden was.

Er doen zich enkele opmerkelijkheden voor. Men begint raadselachtige gebeurtenissen uit het verleden op te halen. Oude legendes, zoals de bruiloft van een meisje met een slang, krijgen ineens een moderne betekenis. Aan de rand van de stad wordt geprobeerd een bunker binnen te dringen die geheime archieven zou bevatten. Ze zijn op zoek naar de misdaden die ze in het donkere verleden hebben begaan.

Tegen deze achtergrond ontrolt zich tussen een schilder en een jong meisje een liefdesgeschiedenis die als de dag en de nacht contrasteert met de schaduwen van het verleden.

Deze roman maakt deel uit van het meest pure klassieke werk van Kadare, met zijn rijke schatkist aan lokale tradities en universele verhaallijnen. Het is een liefdesverhaal met op de achtergrond een Albanese lente die nog te kil is om niet te vrezen voor een nieuwe vorstperiode die de voorzichtige bloesemingen van de hervonden vrijheid zal vernielen.

De auteur:

Ismail Kadare (1936) studeerde letteren in Tirana en aan het Gorki-instituut in Moskou. In 1990 vestigde hij zich in Frankrijk. sinds 1990 verblijft hij afwisselend in Parijs en Tirana.

Oorspronkelijke titel: Lulet e ftohta të marsit Oorspronkelijke taal: Albanees Vertaler: Roel Schuyt

Paperback | 198 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep | 2004 ISBN: 905515427X
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15143 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 3 april 2007

"Zij begonnen het te zeggen met bloemen om te eindigen met de bloempotten."

Julien de Valckenaere
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15147 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik heb ooit een boek van Kadare gelezen, of voor de helft gelezen, ik herinner me de titel niet meer.

Toch maar eens opnieuw proberen.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15148 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Alleen de titel van het boek van vandaag spreekt me al aan..

Blinde zonnebloemen..klinkt erg intrigerend,

en het boek lijkt ook de moeite waard.

Groeten,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15149 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Was even niet "bij de les". Zomaar ineens april en een nieuwe themamaand.

Er zijn al mooie titels langs gekomen. Dit wordt een heerlijke, fleurige en geurige maand!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden