Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96654 door dettie
Regenten gekleed

een keuze uit de schenking Six

Bianca M. du Mortier

Catalogus bij de tentoonstelling ´Regenten gekleed´ in het Rijksmuseum Amsterdam met kostuums uit de collectie van de Amsterdamse familie Six. De grote verzamelwoede van deze familie leidde tot een schitterende collectie historische kostuums uit de zeventiende tot en met de twintigste eeuw.

In 1978 schonken drie Sixen circa vijfhonderd kostuums en accessoires aan het Rijksmuseum.

Per hoofdstuk behandelt de fraai geïllustreerde catalogus in het kort steeds één thema rond de kostuums van de familie Six: bruidskleding, kleding in huis, aan het hof en in het leger gedragen, kleding uit het Verre Oosten en gekostumeerde feesten.

Met uitgebreide stamboom van de Sixen. Afbeeldingen in kleur en zwart-wit.

ISBN 9789040094835 | Paperback | 56 pagina's | Waanders | 2002

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96655 door dettie
Citaat van de dag

Regenten

Uit de koopliedenstand ontstane groep van voornamelijk stedelijke bestuurders, die zich in de tweede helft van de zeventiende eeuw in sociaal opzicht losmaakten van de burgerij en een nagenoeg gesloten eigen maatschappelijke stand gingen vormen. Later werd het de aanduiding van bestuurders van liefdadige instellingen, als zodanig vaak geportretteerd op zogeheten regentenstukken.

Bron: Cultureel woordenboek

5 jaren 7 maanden geleden #96656 door
Nee, ik ben liever creatief op een andere manier. M'n moeder maakte meer dingen naar een voorbeeld uit boekjes, wat ze overigens heel goed deed. Ik ben meer iemand die zelf dingen bedenkt. Vroeger maakte ik ook wel kerstkaarten, maar na de dood van m'n moeder had ik daar niet meer zoveel zin in. Ik miste in zekere zin de stimulans die m'n moeder vormde, een soort vriendelijke competitie, zonder dat het echt een soort wedstrijd was.

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96657 door dettie
Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik keek graag naar 2 voor 12 samen met mijn man en dat werd ook een beetje een vriendelijke competitie. Maar nu ik alleen woon is het niet zo leuk meer, omdat die competitie weg is.

Dettie

5 jaren 7 maanden geleden #96658 door
Bij 2 voor 12 heb ik dat iets minder. Ik doe wel mee, maar m'n vader weet ook niet zo veel meer. Toch is samen kijken wel leuker dan alleen, hoewel ik ook keek toen m'n vader in de revalidatiekliniek zat.

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96663 door marjo
Dit boek over die regenten lijkt me leuk om eens door te bladeren.

Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden