Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95252 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken
Vreemdeling zoekt kamer

Egon Hostovský

In het New York van 1946 is dokter Marek, een Tsjechische arts, op zoek naar een kamer. Hij heeft het voornemen om zijn wetenschappelijke geschrift hier af te ronden. Hij verlangt naar rust en stilte, een kamer met een bed en een bureau waaraan hij kan werken, maar steeds ontstaan er onbenullige misverstanden tussen de verhuurder en de arts - een verkeerd begrepen woord, een verkeerd begrepen gebaar - en wordt hij weer gedwongen te verkassen.

Wat is het verleden van dokter Marek? Wie is de vrouw met wie hij mysterieuze telefoongesprekken voert? Met zijn onberispelijke gedrag zaait de arts ook twijfel, want hij confronteert anderen onwillekeurig met hun eigen angsten en tekortkomingen. Ze bezien dokter Marek wantrouwend als de Wandelende Jood die veroordeeld is om eeuwig rond te dwalen. Een vreemdeling in het naoorlogse New York, door Hostovský realistisch beschreven.

Egon Hostovský (Hronov, Tsjechië, 1908 - Montclair, V.S., 1973) debuteerde eind jaren twintig en werd door de critici onthaald als een groot talent. In 1936 ontving hij de Tsjechoslowaakse Staatsprijs voor de Literatuur, maar drie jaar later werd zijn leven en werk voorgoed getekend door ontheemding en ballingschap: Hostovský was Joods en moest vluchten voor de nazi's. Na de oorlog werden zijn boeken in het communistische Tsjechoslowakije verboden. Uiteindelijk vestigde de schrijver zich blijvend in de Verenigde Staten.

Egon Hostovský was een bloedverwant van Stefan Zweig en bevriend met Graham Greene, die zijn werk bewonderde. Tegenwoordig geldt Hostovský als een van de meest prominente Midden-Europese schrijvers van de twintigste eeuw.

ISBN 9789490042141 | Paperback | 240 pagina's | Zirimiri Press | oktober 2018

Vertaald door Edgar de Bruin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95253 door dettie
Citaat van de dag

Is er eigenlijk wel een groter geluk dan met een goed boek in een stille kamer te zitten?

J. Tersteeg (1873-1953)

Schrijver en uitgever

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95254 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken
Dat hangt er van af.

Er zijn ook genoeg andere dingen die me een even groot geluk schenken.

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95255 door dettie
Ja dat is ook zo, maar dit vind ik wel een mooie spreuk waar ook het woord kamer in voorkomt.

Zelf zou ik me overigens geen leven zonder boeken kunnen voorstellen. En met een boek in de tuin of de kamer zitten is voor mij een van de dingen die me erg veel plezier geven. Ik voel me dan inderdaad gelukkig.

Dettie

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95256 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken
Oh zeker, dat ben ik wel met je eens.

Maar creatief bezig zijn maakt me ook heel gelukkig.

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #95265 door dettie
In elke kamer een ander wonder

Daniyal Mueenuddin

In In elke kamer een ander wonder beschrijft Daniyal Mueenuddin de wereld van meesters en bedienden, rijken en rechtelozen in Pakistan. Alle personages in deze met elkaar samenhangende verhalen jagen een droom na: het verlangen om iets te bezitten wat buiten hun bereik ligt.

Zo besluit een jonge vrouw uit een ooit vermogende familie de minnares te worden van haar oom, de puissant rijke maar oude K.K. Gurmani. Het is haar enige kans om hogerop te komen, ook al weet ze dat schaamte haar deel zal zijn.

In een ander verhaal is Jaglani, een van Gurmani’s managers, stervende. Zijn leven lang heeft hij in rijkdom geleefd, vergaard over de rug van zijn werkgever. Nu krijgt hij de kans om voor het eerst in zijn leven een onbaatzuchtige beslissing te nemen, maar hij aarzelt.

In zijn afwisselend tragische, ontroerende en hartveroverende debuut houdt Daniyal Mueenuddin de moderne Pakistaanse maatschappij een spiegel voor. Deze rijke en epische verhalen doen zowel denken aan Russische meesters als Toergenjev en Tsjechov als aan de verhalen van Jhumpa Lahiri.

Daniyal Mueenuddin (1963) is de zoon van een Pakistaanse vader een Amerikaanse moeder. Hij studeerde rechten aan Dartmouth en Yale en werkte enige tijd als advocaat in New York. Tegenwoordig runt hij een familieranch in Pakistan en een in Amerika. Enkele van de verhalen uit zijn debuut werden genomineerd voor de National Magazine Award.

ISBN 9789029085427 | Paperback | 171 pagina's | Meulenhoff/Boekerij | januari 2010

Vertaald door Carla Hazewindus

Tijd voor maken pagina: 0.467 seconden