Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juli 2020 - De mooiste boeken van de AARDE

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95141 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: thema juli 2020 - De mooiste boeken van de AARDE
Prachtig boek, De gezongen aarde! Wel lang geleden dat ik dat gelezen heb!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95142 door marjo
Is ook een oudje zie ik.

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95143 door dettie
Ja het leek me ook een prachtig boek Berdine. De beschrijving maakte me al hebberig :D

Dettie

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95146 door dettie
De aarde en de hemel van Jacques Dorme

Andreï Makine

Een eenzame jongen groeit op in een Russisch weeshuis. Gelukkig heeft hij Alexandra, een Franse vriendin van zijn overleden ouders, die hem opvangt en hem de Franse taal en cultuur leert. Alexandra vertelt over haar verdwenen liefde Jacques Dorme, met wie zij in 1942 een stormachtige relatie beleefde. Jaren later gaat de inmiddels volwassen geworden jongen op zoek naar Jacques Dorme, die voor hem een held en een vaderfiguur is geworden.

Biblion Recensie

Jacques Dorme was een Franse piloot die oorlogsmateriaal overvloog van Alaska naar de Oeral in Rusland en die door starre ambtenarij, die een kortere maar gevaarlijker route voorschreef, is omgekomen. Hij had een korte maar hevige liefdesrelatie met Alexandra, een Franse vrouw in Rusland, die dit verhaal weer doorvertelt aan een weesjongen die zij heeft opgevangen. Zij brengt hem ook in contact met de Franse taal en cultuur.Voor deze jongen is J.D. een vaderfiguur geworden; later als volwassene gaat hij op zoek naar de achtergrond van het ongeluk in de Oeral.

En zo komen de bekende thema's van de Russisch-Franse schrijver (1958) schrijver weer terug: de liefde voor de twee landen en hun cultuur, heimwee ernaar en de verschrikkingen van de oorlog. De compositie is ingewikkeld omdat het verhaal telkens vanuit een ander perspectief wordt verteld. De schrijver vraagt zich ook af of hier wel een verhaal van te maken is.

Verzorgd uitgegeven (gebonden, vrij kleine druk) in een mooie vertaling. Lezers van zijn andere romans zullen deze vertaling met vreugde begroeten.

P. Boone

ISBN 9789044504101| Hardcover | 222 pagina's | De Geus | november 2003

Vertaald door Jan Versteeg

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95147 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb de aarde van niemand geleend, ik ben er ook maar op geschopt,

door mijn vader en moeder,

en al had ik haar geleend, dan nog was ik niet van plan haar terug te geven,

en zeker niet aan een stel kinderen:

die ruimen hun kamer niet eens op, laat staan mijn aarde.

Midas Dekkers,

Uit: De koe en de kanarie, blz 58, De baarmoeder

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #95148 door dettie
Zo ook op aarde

Davide Enia

Davidu is negen jaar oud als hij ziet hoe zijn buurjongen Gerruso door een groep jongens wordt mishandeld. Als ze daarna ook Gerruso's nichtje Nina aanvallen, grijpt Davidu in. Zijn oom Umbertino is getuige van Davidu's kracht en bedrijpt dat zijn neefje voorbestemd is net als hijzelf een groot bokser te worden. Davidu groeit op in de vieze straten van Palermo, zonder vader maar met een opa en oma. Zij brengen hem de waarden bij die hij nodig zal hebben om te kunnen overleven in het arme Palermo waar de maffia heerst, het recht van de sterkste geldt en het leven draait om eergevoel.

In een virtuoze stijl die varieert van rauw tot gevoelig, van humoristisch tot passioneel, vertelt Davide Enia het genadeloze verhaal van de straatjongen Davidu tegen de achtergrond van de veelbewogen Siciliaanse geschiedenis vanaf de Tweede Wereldoorlog tot nu.

ISBN 9789023468691| Paperback | 304pagina's | De Bezige Bij | april 2012

Vertaald door Manon Smits

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden