Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari - Nog even lezen voor het SLAPENgaan

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89414 door dettie
Haha ik begin al goed! Geen citaat!

Maar... Marjo's wens werkte wel, ik werd pas om 10 uur wakker!! :shock:

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89416 door marjo
Sturing op afstand, het kan allemaal tegenwoordig!

7 jaren 5 maanden geleden #89419 door
En ik was vanmorgen van plan om een beetje uit te slapen, of in ieder geval langer in bed te blijven, maar ik was in verband met een sanitaire stop toch om 7 uur m'n bed uit en om er dan weer in te kruipen zag ik ook niet zitten.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89421 door dettie

Marjo schreef : Sturing op afstand, het kan allemaal tegenwoordig!

Stuur dan nog maar wat meer :D

Dettie

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89430 door dettie
Slaap

Haruki Murakami

'Dit is de zeventiende nacht zonder slaap.' Zo begint Haruki Murakami's verhaal over een vrouw die 's nachts geen oog meer dichtdoet. Maar het voelt anders dan de slapeloosheid die zij in haar studententijd meemaakte: dit keer is zij op raadselachtige wijze niet moe. 'Ik kan eenvoudigweg niet slapen. Zelfs geen hazenslaapje.'

Recensie

Na een mysterieuze nachtmerrie kan een jonge huisvrouw 's avonds de slaap niet meer vatten - op het eerste zicht zonder neveneffecten. Gaandeweg rebelleert ze tegen haar onwetende gezin en kleurloze leven door tijd voor zichzelf te nemen of de huishoudelijke karweitjes bewust machinaal uit te voeren. Niemand lijkt echter het verschil te merken. Hierdoor komen gevoelens van onverschilligheid en haat ten overstaan van haar familie naar boven; kortom, ze ontdekt een kant van zichzelf die ze lange tijd onderdrukt had.

In 'Slaap' neemt Murakami de lezer mee naar een universum waar nachtmerrie en realiteit ongemerkt in elkaar overlopen. Nergens in de metaforische novelle wordt het duidelijk of de vrouw een lange angstdroom beleeft, echt lijdt aan slapeloosheid dan wel hallucineert. Het van symboliek zwangere verhaal gebruikt prachtige beeldspraak, leest vlot en is bovendien schitterend geillustreerd met de mysterieuze tekeningen van Kat Menschik.

Het voor het eerst in 1990 verschenen 'Slaap' is een topwerk uit het oeuvre van de Japanse schrijver (1937) dat door zijn ongekunsteldheid een krachtige indruk nalaat. Kleine druk.

Jo Vanderwegen

ISBN 9789045019352 | Hardcover | 90 pagina's | Atlas Contact | oktober 2011

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #89431 door dettie
Citaat van de dag

Iedereen heeft altijd vijf minuten meer slaap nodig.

Max Kauffmann

Amerikaans schrijver en humorist

Tijd voor maken pagina: 0.455 seconden