Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2007 Kleur

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13356 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Eerlijk gezegd: ik vond het meisje met de zwavelstokjes een van de mooiste sprookjes die mij ooit verteld is. Maar mijn dochter neemt het me nu nog kwalijk dat ik het haar voorgelezen heb. Ze heeft er slapeloze nachten van gehad. Misschien is de leeftijd waarop belangrijk en ook het type kind? En had het meisje met de zwavelstokjes niet eigenlijk in wezen ook een "happy-end"?

Lekker snotteren is af en toe prettig, maar wij kunnen relativeren en kleine kinderen nog niet.......

Maar goed: ik ga De rode vogel eerst zelf eens lezen, dan weet ik wel welke kleindochter er eventueel aan toe is.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13357 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Oh ja, ik was ook stuk van Het meisje met de zwavelstokjes als kind. Heb er ook mee rondgelopen. Maar ik weet ook nog heel goed dat ik het fijn vond dat ze weer bij haar oma was. Het zieligste vond ik dat ze daar zo op straat zat en het zo koud had, en dat ze die zwavelstokjes moest verkopen en ze eigenlijk niet mocht aansteken. Dát vond ik zo erg! Terwijl ze het zo koud had!

Ik word bijna weer verontwaardigd.

Maar... het was ook zo'n mooi verhaal, ze konden het mij steeds opnieuw vertellen, steeds snotteren, steeds zielig vinden maar ook zo mooi.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13358 door dettie
De rode vogel

Astrid Lindgren

Mattias en Anna zijn wees en wonen bij een boer. Elke dag is het hard werken en weinig eten. Anna geeft bijna de moed op maar in de winter mogen ze naar school. Als het zover is, achtervolgt ook daar de armoede hen. Anna beseft dat school niets goedmaakt en ze wil niet meer leven. Dan vliegt er plots een rode vogel door het bos die voor hen uitvliegt. Anna en Mattias volgen en vinden de verscholen deur naar de Zonneweide waar kinderen mogen spelen en genoeg te eten krijgen. Uit angst gaan de kinderen terug naar de boer. Tot de laatste schooldag komen ze naar Zonneweide. Dan vraagt Anna waarom de deur niet dicht zit waarna ze die samen aan de binnenkant sluiten.

Dit sprookje doet denken aan 'Het meisje met de zwavelstokjes' en 'De weg naar Shangrila'. Intens voel je mee met Anna die niet meer wil en met de wanhoop van Mattias. Anna is ouwelijk geworden maar mag in de Zonneweide weer kind zijn. De armoede is het sterkst verwoord in de koude aardappelen die de kinderen iedere dag te eten krijgen. De rode vogel is een wegwijzer, een houvast. Het schitterende kleurgebruik in de illustraties, van grauw naar lentegroen, beeldt de lading van alle emoties uit die dit verhaal oproepen. Een bijzondere prentvertelling voor kinderen vanaf ca. 6 jaar.

Hardcover | Querido Kinderboek | 2003 ISBN: 9045100487 Met tekeningen van Marit Törnqvist Vertaler: R. Tornqvist-Verschuur

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13359 door dettie
Citaat van de dag 21 januar 2007

"Zo", zei Darwin tegen de gids, "is dit rode duifje al ontdekt?" "

Uit: "Beter één vogel in de hand, dan tien op de vlucht"

door Arjan Uhlenbeek..., Emmen, 2006.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden - 19 jaren 5 maanden geleden #13494 door dettie
De bruine zeemeermin

Annel de Noré

Medio 2000 verscheen 'De bruine zeemeermin', de debuutroman van de in Suriname wonende Annel de Nora (Paramaribo, 1950). Ze won er in Caracas de eerste prijs mee in een literaire prijsvraag voor ingezetenen van het Caribisch gebied. In Nederland werd de roman door wat de 'grote' kritiek heet (de Volkskrant, Vrij Nederland, NRC Handelsblad) genegeerd. Dankzij de aandacht die de roman in andere media trok en dankzij de indruk die Annel de Nora maakte bij optredens in Nederland ter gelegenheid van het verschijnen van 'De bruine zeemeermin' en in maart 2001 in de Boekenweek heeft de roman - na een voorzichtige start - zijn weg gevonden naar de lezer.

'De bruine zeemeermin' is een wervelende Caribische roman over een Surinaamse familie. De hoofdstukken, telkens vanuit een ander perspectief geschreven, vertellen allemaal een onderdeel van het ietwat weemoedige levensverhaal van een aantal vrouwen wier geschiedenissen nauw met elkaar verstrengeld zijn. Ieder van hen krijgt op eigen wijze te maken met de traditionele ongeschreven wetten van het 'systeem' van seksuele ontrouw en van buitenvrouwen in de Caribische samenleving. De centrale figuur is Ingrid, een vrouw die gevangen zit in een relatie met een man die haar soms mishandelt. Marjorie, haar dochter lijdt daar als kind zeer onder en sluit zich ter bescherming emotioneel af. Als ze ontdekt dat haar moeder een geheime liefde had komt er een keerpunt in haar leven. Bron:Amerigo.nl

Een verhaal van overspel, echtscheiding, vreugde en opgroeien in een Surinaamse familie. Maar hoe beschreven! De stijl is schitterend. Kinderen en volwassenen worden op hetzelfde psychologische plan gebracht. Geen zwartwittekening, maar 'een moeras van tegenstrijdige emoties'. Aangrijpend en overtuigend. Het beste Caraibische debuut sinds Bea Vianen en Astrid Roemer..

Bron: Biblion

paperback 250 pagina's isbn 9062654800 Uitg. In de knipscheer
Laatst bewerkt 19 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13495 door dettie
Citaat van de dag 22 januari 2007

"Zijn palet bestaat uit oplichtende oranjes, diepe roden en

een prachtig blauw, een hard, aards groen en bruin. "

Bert Honders over Johan van den Noort (schilder)

Tijd voor maken pagina: 0.489 seconden