Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2007 Kleur

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13151 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Kleur

Victoria Finlay

Op een zonnige namiddag, die sprankelde na een regenbui, betrad ik voor het eerst de kathedraal van Chartres. ik herinner me niets van de architectuur, en ik heb nog slechts een vaag idee van de ruimte waarin ik me die dag bevond. Wat ik me wet herinner is de indruk van blauwe en rode lichtjes die dansten op de witte stenen vloer. En ik weet nog dat mijn vader mij bij de hand nam en me vertelde dat het gevlekte glas bijna achthonderd jaar eerder was gemaakt en dat we vandaag de dag niet weten hoe we die kleur blauw moeten maken. ( ... ) Toen wist ik af dat ik ooit alles te weten zou komen over de kleuren. Ooit.

Kleur is het verslag van Victoria Finlays ontdekkingsreis door de wereld van de kleuren. Zij vertelt over Afghaanse strijders die hun wapentuig financieren met hetzelfde ultramarijn dat Titiaan gebruikte in de zestiende eeuw. Ze bezoekt een afgelegen dorpje in Midden-Amerika, waar de vrouwen hun jurken nog altijd verven met de tranen van zeeslakken. Ze ontdekt dat George Washington zich drukker maakte om de groene kleur van zijn woonkamer dan om belangrijke regeringsaangelegenheden, en ze beschrijft waarom Whistler ziek werd nadat hij zijn Symphony in White had geschilderd.

Kleur is een fascinerende en onderhoudende biografie van de kleuren, geschreven met een enorme nieuwsgierigheid en gedrevenheid. Het is een geschiedenis van de pogingen van mensen overal ter wereld om, met behulp van planten, stenen en zelfs kleine kevers, de regenboog te reproduceren - en van de impact die dat in de hele wereld heeft gehad.

ISBN 9041409262 Ingenaaid, 412 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2006 Anthos Vertaler: Meile Snijders
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13152 door dettie
Citaat van de dag 11 januari 2006

"Verf en kleur zijn twee verschillende dingen.

Verf is middel, kleur is doel.

Men kan een interieur vol smeren met blauwe,

gele, groene, paarse of rode verf zonder dat hier -

hoe bont het geheel ook is - van kleur sprake kan zijn.

Zoals in alles gaat het ook hier om evenwicht."

Theo van Doesburg

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13190 door dettie
Het sprookje van de groene slang en de schone lelie

J.W. von Goethe

Goethe's Sprookje behoort tot de bekendste teksten van de Duitse literatuur. Het is een klein meesterwerk, prachtig van taal en ongekunsteld. Hoewel het anders van karakter is dan de bekende volkssprookjes, is het niet onterecht om deze tekst als een sprookje te betitelen.

De sfeer die Goethe oproept is zonder meer sprookjesachtig te noemen, en het verhaal laat talloze interpretaties toe.

Aan deze uitgave is een beschouwing toegevoegd van Wijnand Mees, Levenslijnen in het sprookje. De auteur volgt daarin de vele verhaallijnen en voert, zonder de beelden te ontkrachten, de lezer binnen in de laag van de diepere betekenissen.

Paperback | Vrij Geestesleven | 1997 ISBN: 9060383982

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13191 door dettie
Citaat van de dag 12 januari 2007

"Meisjelief, koop deze kleur

doe hem op je wangen,

en de mooiste jongeman

zal hartstochtelijk naar jou verlangen"

fragment uit "Op de markt"

Willem Wilmink

(Uit het boekje It's a colourful life)

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden - 19 jaren 5 maanden geleden #13204 door dettie
Ferguut of de Ridder met het Witte Schild

Willem Kuiper (ed)

Op een ochtend ziet de boerenzoon Ferguut angstig weggedoken achter de ploeg van zijn vader een gezelschap ridders langstrekken. Nooit eerder had hij ridders gezien; hij kende ridders alleen uit de verhalen van zijn moeder, die van adel was. Als hij van een achterop komende jongen hoort dat het koning Artur en zijn ridders van de Ronde Tafel waren, besluit hij het ouderlijk huis te verlaten en zijn geluk aan Arturs hof te beproeven.

Rond 1200 schreef een verder onbekend gebleven, vermoedelijk Waalse auteur Guillaumes li Clers een Arturroman in verzen, li Chevalier au Biet Escu alias Fergus. Tussen ongeveer 1240 en 1250 werd deze roman in het Vlaams vertaald. Hoewel de Ferguut zich goed laat lezen als een zelfstandig verhaal over de droomcarrière van een jongeman uit de Schotse Achterhoek, is het in wezen een parodie op de laatste roman van de Noord-Franse auteur Chrétien de Troyes, Li contes du Graal alias Perceval.

De Ferguut is de oudste Middelnederlandse Arturroman, die ook nog eens compleet bewaard is gebleven. De eerste helft is een getrouwe vertaling van het origineel, de tweede een navertelling uit het hoofd Daarbij werden verhaalelementen veranderd, weggelaten en toegevoegd, maar de plot bleef dezelfde: de uiteindelijk succesvolle -zoektocht van de jonge ridder Ferguut naar zijn geliefde Galiëne.

De vertaler:

Willem Kuiper (1948) is verbonden aan de Leerstoelgroep Historische Nederlandse Letterkunde van de Universiteit van Amsterdam, en vertaalde samen met Rob Resoort eerder in de Griffioenreeks Het ongelukkige leven van Esopus (1990) en Maria op de markt (1995).

ISBN 9025327478 Ingenaaid, 139 pagina's Verschenen: oktober 2002 Athenaeum-Polak & Van Gennep/Griffioen

Zie ook: www.literatuurgeschiedenis.nl/teksten.asp?ID=17

Morgen een nieuw boek over dit thema.
Laatst bewerkt 19 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13205 door dettie
Citaat van de dag 13 januari 2007

"Uit het feit dat iets niet wit is, moet men

nog niet opmaken dat het zwart is."

Fernando de Rojas

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden