Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Frieda Pruim - In dienst van God

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26745 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een pastoor is hoger in rang dan een pater.

Pater is in de rooms-katholieke Kerk de naam die gegeven wordt aan een monnik, kloosterling, missionaris of lid van een religieuze congregatie die priester is.

Het woord zelf komt uit het Latijn, Grieks en Umbrisch en betekent "vader". Vergelijk met "frater", hetwelk "broeder" betekent. Een frater is ook een lid van een kloostergemeenschap, religieuze congregatie of niet-diocesaan instituut, maar géén priester. Een missiepater is een pater die zich bezighoudt met missionaire bezigheden

De pastoor is binnen de rooms-katholieke Kerk, de Anglicaanse Kerk en de oudkatholieke Kerk de priester die door de bisschop benoemd werd als verantwoordelijke van een parochie. Het woord pastoor komt van het Latijnse woord pastor, dat herder betekent. Dat verklaart waarom een pastoor soms over zijn kudde spreekt.

In sommige parochies krijgt een pastoor hulp van andere priesters. Deze worden parochievicaris genoemd, maar zijn vaak beter bekend als kapelaan (in Nederland) of onderpastoor (in Vlaanderen).

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26747 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Een pater behoort tot een kloostergemeenschap, een pastoor is de 'baas'

van een parochie.

Iets anders is het met priesters: dan ben je 'gewijd', na een aantal substadia, (ook wijdingen, denk ik).

Alle pastoors zijn ook priesters, maar je hebt ook onderpastoors, etc

Dat is wat ik er nog van weet.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26748 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Nou hier hoor ik ook van op, Dettie. :? Ik dacht dat een pater niet altijd een priester was. Een kloosterling, een monnik, een pater, dat zijn bij mijn weten synoniemen. Een missionaris is volgens mij wèl een priester. Een priester mag een Heilige Mis opdragen.

Een frater is, dacht ik, een pater die nog niet alle geloften heeft afgelegd.

Een pastoor is inderdaad het hoofd van een parochie, met in Nederland een kapelaan als hulp. Allebei priester.

Zo dacht ik dat het in elkaar zit. Voor de zekerheid zal ik het maandag aan een deskundige vragen. Dus wie nog vragen over dit onderwerp heeft, kan ze voor maandag stellen! :D :D :D
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26749 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

berdine schreef : Nou hier hoor ik ook van op, Dettie. :? Ik dacht dat een pater niet altijd een priester was. Een kloosterling, een monnik, een pater, dat zijn bij mijn weten synoniemen. Een missionaris is volgens mij wèl een priester. Een priester mag een Heilige Mis opdragen.

Pater is in de rooms-katholieke Kerk de naam die gegeven wordt aan een monnik, kloosterling, missionaris of lid van een religieuze congregatie die priester is.

Een niet-priester heet geen pater maar broeder.

Een broeder of frater (Latijn voor 'broeder') is een katholieke theologiestudent of geestelijke die geen wijding heeft ontvangen, maar die in een congregatie of een orde de drie kloostergeloften van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid heeft afgelegd.

Hier staat allerlei uitleg over de titelatuur binnen de kerk

nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Kerkelijke_titulatuur

Een missiepater is dus wel een priester en mag missen houden

Missionaris is de katholieke aanduiding voor een persoon die wordt uitgezonden om het evangelie te verkondigen. De woorden missionaris en missie zijn afgeleid van het Latijnse woord missio, dat uitzending betekent.

In de christelijke kerk zijn er talloze missionarissen geweest. In het protestantisme spreekt men in het Nederlands voornamelijk van zendelingen. In de Katholieke Kerk spreekt men van missionarissen. In 1963, op het hoogtepunt van de missie, waren wereldwijd bijna negenduizend katholieke missionarissen werkzaam.

De term "missionaris" kon vroeger ook in het algemeen of in overdrachtelijke zin gebruikt worden voor een persoon die wordt uitgezonden om voor een organisatie taken uit te voeren op plaatsen waar deze organisatie geen vestiging of vaste vertegenwoordiging heeft. Tegenwoordig wordt de niet-godsdienstige betekenis van het woord niet meer gebruikt.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26753 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Kijk...zo leert een mens nog eens wat, dank je wel!

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.367 seconden