Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Frieda Pruim - In dienst van God

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26708 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht

Dettie schreef : Wat mij zo opviel in dit boek is dat de vrouwen o.a. kozen voor het klooster vanwege de vrijheid! Zij wilden niet vastzitten in een gezin maar meer in de wereld staan, het klooster bood hen dat, zoals zeker voor de missiezusters gold. Ook verbaasde het me dat het tweede concilie zo'n enorme invloed heeft gehad.

Dettie

De zus van mijn grootmoeder is ingetreden als kloosterzuster juist omwille van de mogelijkheid om op missie te gaan. We hebben al een hele tijd geen nieuws meer van haar (de situatie in Congo is bepaald niet stabiel), maar ze had er een weeshuis, dat met de grond gelijk is gemaakt een jaar of vijf, zes geleden. Ze is toen ontsnapt, met al haar kindjes, in een container. Ze zegt altijd dat ze een "Lieve Here" voor haar alleen heeft, zoveel geluk als zij al heeft gehad. Ik vind het nu wel jammer dat ik met haar nooit over geloven gepraat heb, want nu is ze al bijna 90 en god weet of ze nog leeft... Kranige dame, dat wel!

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26731 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Mijn tante ging om dezelfde reden in het klooster,het missiewerk, het heeft nog wel héél lang geduurd voordat ze daadwerkelijk mocht gaan. Ze heeft lange tijd in Brazilie gewerkt.

Was het in Vlaanderen ook zo Elvira dat in de grote katholieke gezinnen altijd wel een kind pater of non werd?

Dettie

die ook erg genoten heeft van dit boek.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26735 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Dat denk ik wel, maar ik zou het eigenlijk niet weten. Als we spreken over wat langer geleden, dan kan ik je met zekerheid "ja" antwoorden. Het eerste wat me dan door het hoofd gaat is Guido Gezelle en zijn grote wens om in Engeland les te mogen gaan geven...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26736 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nooit geweten dat Guido Gezelle pater was *schaam*

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26738 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Guido Gezelle was toch pastoor???
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26743 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Mijn hervormde opvoeding haalt me in ...ik dacht dat een pater en een pastoor hetzelfde was :oops:

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.459 seconden