Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Theo Thijssen - De gelukkige klas (Nederland leest)

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19884 door Plinius
Beantwoord door Plinius in topic modern
een heel modern boek! Het was in Theo Thijssen's tijd heel ongewoon om het lesprogramma aan de leerlingen aan te passen, het was als regel precies omgekeerd. Meester Staal begint bij de mogelijkheden van zijn leerlingen; hij beschouwt de dyslectische Fok niet als een kneusje, maar als iemand die zich goed redden zal. En de boektitel vertelt ook een verhaal dat telkens weer opnieuw geleerd moet worden door onderwijsgevenden: dat alleen iemand die zich goed voelt iets kan leren en zich ontwikkelen.

Dan is voor mijn gevoel de schrijfstijl ook modern - informatief, zakelijk, geen ronkende volzinnen.
Laatst bewerkt doorPlinius.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19891 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hoi Plinius!

Wat leuk dat je je ingeschreven hebt, welkom welkom mevrouw :-)

Vraagje:

Waaruit leid je af dat Fok dyslectisch was?

groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19895 door Plinius
Beantwoord door Plinius in topic dyslectisch
op blz 35-37 vind je meester Staal's commentaar op het slechte voorlezen van Fok. Staal snapt het niet want het ligt niet aan Fok's intelligentie of taalvaardigheid, maar Staal beschrijft goed hoe er iets mis gaat in het omzetten van drukletters naar gesproken woord. Een vorm van dyslectie dus.
Laatst bewerkt doorPlinius.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19966 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Goed boek, waarvan ik echt heb genoten. Het meest treffend is de liefde en zorgzaamheid waarmee Staal zijn klas beschouwt. Waren alle onderwijzers maar zo geweest, dan zouden heel wat dubbeltjes kwartjes geworden zijn.

Hierboven las ik opmerkingen als zou het taalgebruik niet mooi of bijzonder zijn, maar ik vond juist dat dat zo adequaat was: er stond precies wat er moest staan.

Goede keuze dus, om dit boek als gratis boek te kiezen voor Nederland leest. Ik kijk al uit naar dat van volgend jaar.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19971 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ik ben het helemaal eens met Plinius en Petra.

Frisse, moderne taal, een moderne kijk op onderwijs, een moderne eigenzinnige visie. Prachtig boek.

:) Grada

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19975 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Goede keuze dus, om dit boek als gratis boek te kiezen voor Nederland leest. Ik kijk al uit naar dat van volgend jaar

Ja, ben zeer benieuwd met welk boek ze dan komen. Tot nu toe vond ik beide boeken erg prettig om te lezen.

Ik denk dat vooral het boek van Theo Thijssen mensen aanzet om weer eens vaker een boek te pakken.

Klare taal, helder verteld, mooi.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.623 seconden