Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Theo Thijssen - De gelukkige klas (Nederland leest)

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19344 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja betrokkenheid, dat was er zeker. Staal zag in ieder kind zijn of haar mogelijkheden/talent en ging ervoor dat die mogelijkheden of dat talent zich ook zouden kunnen ontwikkelen. Je zou willen dat elke leraar zo was!

Ook het verhaal van die vakantie en het bijna trappelen van ongeduld om weer te beginnen... schitterend!

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19361 door dettie
Meester Freriks haalt herinneringen op in Theo Thijssen Trein

door Francine Wildenborg

26 okt 2007, 03:22 - NIJMEGEN - Op perron 1b van het Nijmeegse treinstation staat een oude kar. Twee mensen in kleding uit de jaren twintig ontvangen de Nijmegenaren op leeftijd

Zij hebben zich aangemeld voor een rit met de Theo Thijssen Trein. Mevrouw Vos (86) en mevrouw Baltussen (74) kennen elkaar van de leeskring van de bibliotheek en gaan mee met de 'Blokkentrein'. Die reed gisteren vanaf het Spoorwegmuseum in Utrecht via Zwolle en Nijmegen weer terug naar zijn vertrekplaats.

Net zoals alle andere leden van de bibliotheek hebben de twee dames een exemplaar van De Gelukkige Klas van Theo Thijssen ontvangen van Nederland Leest. Een initiatief om het Nederlandse boek op de kaart te zetten.

In de roman beschrijft meester Staal zijn ervaringen voor de klas op een Amsterdamse volksschool. Het boek verscheen in 1926, maar gisteren was de rol van de meester weggelegd voor Philip Freriks. Hij interviewt de reizigers en leest stukken uit het boek voor.

De passagiers komen uit de tijd van Theo Thijssen. Ze zitten op bankjes in een oude coupé met houten wanden en groenlederen bekleding. Allemaal hebben ze wat meegenomen uit hun schooltijd.

Lees verder www.gelderlander.nl/nijmegen/article2066733.ece

Dettie

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19381 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik heb De Gelukkige Klas ook gelezen en ik heb ervan genoten! Wat een heerlijk boek. Ik vond vooral het stuk over dat uitje naar Artis zo leuk. De voorpret van de verrassing bij Meester Staal en dan hoe superblij hij de kinderen hiermee maakte. Kom daar tegenwoordig nog eens om! Ook vond ik Meester Staal best vooruitstrevend. Tegen de heersende opvatting in, vond hij het niet meer dan normaal om ook meisjes op te geven voor Franse en Engelse les.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19389 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou Sarah, kinderen zijn best nog wel blij als ze onverwacht een uitje krijgen hoor! Het is natuurlijk wel zo dat ze qua dierentuinen en pretparken nogal verwend zijn, dat hebben ze meestal al zo vaak gezien. Maar een gewone boswandeling, vooral nu in herfst, dat vinden ze nog steeds prachtig..

Maar goed, ik moet eigenlijk melden dat ik dit boek leuk vind, en dat is het dan. Meer niet..

Lees het verslag www.leestafel.info/Nederlandse%20en%20Vl...productssimple8.html

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19399 door dettie

Sarah schreef : Ik vond vooral het stuk over dat uitje naar Artis zo leuk

Wat ik zo mooi van dat stukje vond is dat Staal het betaalde, omdat hij wist dat anders bepaalde kinderen in moeilijkheden zouden komen, er was thuis gewoon geen geld voor.

Dettie

die wandelen in een herfstbos ook prachtig vindt

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19487 door Steven
Beantwoord door Steven in topic Re: bericht
Ik heb het boek inmiddels ook gelezen. Leuk boekje moet ik zeggen, waar je een leuk kijkje in de keuken van een schoolmeester neemt. Vooral de ietwat dromerige stukjes van Staal over de leerlingen vond ik leuk. Dat hij zijn leerlingen echt zag groeien.

Niet een heel bijzonder boekje, maar leuk om een keertje te lezen.
Laatst bewerkt doorSteven.

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden