Tweede zang.
regel 28
Daarheen ging ook het Vat door Hem verkoren
Wat wordt hiermee bedoeld?
Het is een allusie op Paulus’spectaculaire bekering, een recipiënt voor de goddelijke extase.
“lo Vas d’elezione”, vase d’élection, vat van(vol) uitverkorenheid.
regel 41/42
...die denkend afwees wat
aanvankelijk geen aarzeling gedoogde
Twijfelde Vergilius aan het bestaan van God?
Neen, Dante deinst terug voor de onderneming. Hij is tenslotte, vindt hij, niet van het kaliber van voorgangers als Aeneas en Paulus.
(Vergilius is polytheïst, maar wel de meest populaire in de Christelijke Middeleeuwen : omwille van zijn beschrijving van de hel (Aeneis, 6de hoofdstuk –denk ik) en de 4de herderzang van zijn Bucolica (waarin hij de komst van het kind Jezus zou voorspeld hebben.)
regel 106/107/108
Hoor je zijn klacht niet? Kun je niet ontwaren
Hoe hem de dood belaagt op gindse vloed
Van zonden, door geen zee te evenaren?
Dit snap ik niet, wordt Dante verleid door de het slechte/ de duivel?
Neen, Beatrice is overleden, en Dante dwaalt bijgevolg door het donker woud van zijn gebreken.(zie mijn inleiding vroeger). En is in moreel levensgevaar.
Het is interessant om te zien waarom er dan een echte kettingboodschap ontstaat :
zij heeft vier niveau’s (weet je nog de vier betekenislagen ?) :
Maria is de middelares en mag op aarde tussenbeide komen (hoogste niveau),
zij merkt Dante’s problemen en roept Dante’s lievelingsheilige Santa Lucia tot zich (een lagere hemelkring), deze geeft op haar beurt een vrijgeleide aan Beatrice,
die echter te zuiver is om zich in hel en vagevuur (de etappes nodig om Dante te zuiveren) te begeven,
en Beatrice roept tenslotte Vergilius, die als heiden er vertoeft en die Dante’s literair idool en de meest aanvaardbare heiden der Middeleeuwen is, om de klus te klaren.
Zo simpel is het...