Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Canto 2 De hel

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4850 door Jom
Beantwoord door Jom in topic Re: bericht
O Berna-trice,

er zijn er velen die bescherming genieten

in hun tocht door hel en vagevuur,

geholpen door aardse en minder aardse medereizigers, leidsfiguren, en signalen,

maar Dante is de enige die het zo prachtig omslachtig neerschreef.

Of denk je dat hij het volledig verzint ?

Maar Berna-trice, schuilt de verdienste van dichters niet daarin dat zij ons nieuwe manieren leren om tegen de onzichtbare dingen aan te kijken ?
Laatst bewerkt doorJom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4851 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ha Jom, je wijst me weer even terecht, en terecht.

Ik ben zo gebiologeerd door Dante en zijn verhaal dat ik niet verder kijk en ook alleen maar dát verhaal zie.

Je hebt helemaal gelijk!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4988 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Canto 2 herlezen en de commentaren uitgeprint.

Met dank aan Jom die ons veilig gidst, aan Bernadet als baanbreekster en Lizzy en marjo als mede voor mij uitgaand.

Achternahinkend heb ik het voordeel dat zoveel al is verduidelijkt. Vooral de uitleg over de episode met Santa Lucia was voor mij verhelderend.

Ik kan er alleen nog maar enkele dingetjes aan toevoegen.

De idee van een tocht ter helle heeft Dante geplukt uit de Aeneïs van Vergilius, vandaar dat hij aan Vergilius zo'n belangrijke rol toebedeelt in dit werk.

vv 13-16:

Gij zegt in uw gedicht, dat Silvius' vader,

schoon sterfelijk nog, ging naar 't onsterfelijk leven,

en in zijn stoffelijk lichaam daar vertoefde

uw gedicht= de Aeneïs

Silvius' vader = Aeneas

Aeneas ging naar de onderwereld met de Sibylle (priesteres) van Cumae als gids. Daar ontmoette hij o.a. zijn overleden vader Anchises die hem de toekomstige grootheid van Rome voorspelde (Rome bestond nog niet in de tijd van Aeneas).

Aeneas wordt via de nakomelingen van zijn zoon Ascanius (verwekt bij zijn eerste vrouw Creousa) de stamvader van de Romeinen, want uit hem komen generaties later Romulus en Remus, de eigenlijke stichters van Rome, voort.

Hier is er sprake van een andere zoon Silvius (verwekt bij zijn 2de vrouw Lavinia) uit wiens nakomelingen de stichters van Rome voortkomen (in sommige tradities is Silvius zelfs de zoon van Ascanius).

vv. 16-23

Inderdaad vermenging van antieke en christelijke elementen zoals Jom al zo vaak zei.

Redenering: als God aan Aeneas de gunst schonk af te dalen in de onderwereld, dan is het ook niet verwonderlijk dat hij (van God) stamvader mocht worden van Rome, datzelfde Rome dat later centrum zou worden van de katholieke Kerk en zetel van de pausen.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4990 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En met heel veel dank aan Tiba, die ons gelijk duidelijk maakt wie Aneas en Vergilius zijn, waarom Dante met Vergilius de hel betreedt enz.

Samen met de uitleg van Jom heb ik het gevoel dat ik écht De goddelijke komedie lees en niet als een mooi verhaal in mijn hoofd opsla zonder het extra erbij wat we nu zomaar aangeleverd krijgen!

Geweldig Jom en Tiba!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.384 seconden