Canto 2 herlezen en de commentaren uitgeprint.
Met dank aan Jom die ons veilig gidst, aan Bernadet als baanbreekster en Lizzy en marjo als mede voor mij uitgaand.
Achternahinkend heb ik het voordeel dat zoveel al is verduidelijkt. Vooral de uitleg over de episode met Santa Lucia was voor mij verhelderend.
Ik kan er alleen nog maar enkele dingetjes aan toevoegen.
De idee van een tocht ter helle heeft Dante geplukt uit de Aeneïs van Vergilius, vandaar dat hij aan Vergilius zo'n belangrijke rol toebedeelt in dit werk.
vv 13-16:
Gij zegt in uw gedicht, dat Silvius' vader,
schoon sterfelijk nog, ging naar 't onsterfelijk leven,
en in zijn stoffelijk lichaam daar vertoefde
uw gedicht= de Aeneïs
Silvius' vader = Aeneas
Aeneas ging naar de onderwereld met de Sibylle (priesteres) van Cumae als gids. Daar ontmoette hij o.a. zijn overleden vader Anchises die hem de toekomstige grootheid van Rome voorspelde (Rome bestond nog niet in de tijd van Aeneas).
Aeneas wordt via de nakomelingen van zijn zoon Ascanius (verwekt bij zijn eerste vrouw Creousa) de stamvader van de Romeinen, want uit hem komen generaties later Romulus en Remus, de eigenlijke stichters van Rome, voort.
Hier is er sprake van een andere zoon Silvius (verwekt bij zijn 2de vrouw Lavinia) uit wiens nakomelingen de stichters van Rome voortkomen (in sommige tradities is Silvius zelfs de zoon van Ascanius).
vv. 16-23
Inderdaad vermenging van antieke en christelijke elementen zoals Jom al zo vaak zei.
Redenering: als God aan Aeneas de gunst schonk af te dalen in de onderwereld, dan is het ook niet verwonderlijk dat hij (van God) stamvader mocht worden van Rome, datzelfde Rome dat later centrum zou worden van de katholieke Kerk en zetel van de pausen.
Groetjes. Tiba.