Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Canto 2 De hel

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden - 20 jaren 8 maanden geleden #4762 door dettie
Canto 2 De hel werd gestart door dettie
Ik kijk niet achterin omdat ik liever spontaan de vragen blijf stellen die in me opkomen. Ik moet zeggen dat ik het taalgebruik erg mooi vind. Het krijgt op gegeven moment een bepaald ritme.

Korte samenvatting De hel canto 2:

Dante begint zijn reis naar de hel. Aan Vergilius vraagt hij of hem in staat acht deze moeilijke en zware reis te kunnen maken. Aeneas, de oprichter van Rome, werd door God zelf geholpen. Maar hij, Dante, is hij wel in staat zo'n taak te volbrengen?

Vergilius vertelt hem dat Beatrice in het voorgeborchte aan hem verschenen is en hem gevraagd heeft Dante's steun en toeverlaat te zijn. Als zij weer voor de Heer zal staan zal zij zijn hulp vermelden aan de Heer.

Beatrice vertelde aan Vergilius dat Maria medelijden had met Dante en via Lucia haar gevraagd had ervoor te zorgen dat iemand hem bijstaat. En zo vraagt zij Vergilius Dante te helpen. Op haar wens is Vergilius ingegaan.

Dante hoeft niet meer te twijfelen of angstig te zijn met 3 vrouwen die hem zullen beschermen. Dante voelt zich enorm gesterkt door dit verhaal en begint vol goede moed aan de reis.

Vragen:

regel 28

Daarheen ging ook het Vat door Hem verkoren

Wat wordt hiermee bedoeld?

regel 41/42

...die denkend afwees wat

aanvankelijk geen aarzeling gedoogde

Twijfelde Vergilius aan het bestaan van God?

regel 58

O hoofse Mantuaan?

Wat is een Mantuaan?

regel 106/107/108

Hoor je zijn klacht niet? Kun je niet ontwaren

Hoe hem de dood belaagt op gindse vloed

Van zonden, door geen zee te evenaren?

Dit snap ik niet, wordt Dante verleid door de het slechte/ de duivel?

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4771 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb nu achterin gekeken en vind de beschrijvingen daar erg moeilijk.

Bijv.

v12. Er staat l'alto passo (de tocht door de diepte) Odysseus gebruikte deze woorden om zijn tocht over de oceaan te beschrijven (hel 26 .132) de figuurlijke betkenis is gevaarvolle onderneming.

v13. Dante noemt Aeneas hier de 'vader van Silvius'. Aeneas had Silvius verwekt bij Lavinia, een inheemse Italiaanse prinses. Silvius werd stamvader van Romes koningen. In de eerste canto duidde Dante Aeneas aan als Anchises'zoon (v74) waar de context het Trojaanse verleden betrof enz. enz.

Ik zie in deze paar zinnetjes al zoveel staan dat bij mij vragen oproept. Ik ben totaal niet bekend met deze namen en verhalen. Deze verwijzingen zeggen mij dan ook niets.

ik ben bang dat Jom mijn Vergilius zal moeten worden en Irene, Tiba, Marjo en Lizzy mijn leidvrouwen op deze barre tocht!

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4772 door dettie
'Daarheen ging ook het Vat door Hem verkoren' deze verwijzing komt uit de bijbel. Het staat achterin.

regel 41/42 Hij twijfelt? denk ik, maar ik weet het ook niet zeker. Ik zit hier maar met je mee te denken.

Mantua is een stad in Italië.

tot zover even. Ik ga straks verder.

Lizzy

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden - 20 jaren 8 maanden geleden #4773 door dettie

'Daarheen ging ook het Vat door Hem verkoren' deze verwijzing komt uit de bijbel. Het staat achterin

Ja daar heb ik naderhand ook gekeken.

Bij mij staat als verklaring:

Paulus wordt als het Uitverkoren vat aangeduid in Handelingen 9:15.

Daarheen ging ook... slaat niet op Rome, maar op het hiernamaals. Volgens eensluidende commentaren verwijst Dante naar 2 Corinthiërs 12:2-4 waar Paulus suggereert dat hij ook in de derde hemel is geweest, misschien 'buiten het lichaam'

Ik vind het erg verwarrend. Aeneas is de stichter van Rome en heeft nog levend het hiernamaals gezien, hij krijgt de zegen van God om Rome te stichten. Petrus opvolgers kregen de zetels in Rome . Dan ineens Paulus die dus blijkbaar niet naar Rome ging maar ook naar het hiernamaals.

waarna Dante zich afvraagt of hij, zoveel lager dan Aeneas en Paulus, wel geschikt/ voorbestemd is om naar het hiernamaals te gaan begrijp ik eruit.

Ik vind alle verwijzingen naar bijbelteksten enz. erg verwarrend en ik ben niet erg bijbelvast. Als je dit boek echt goed wil lezen en begrijpen moet je eigenlijk veel voorkennis hebben van zowel de klassieken als de bijbel. Van beide heb ik weinig kennis. Maar ik ga wel door hoor! Ik vind het fascinerend.

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4774 door dettie
Beste Berna-trice,

Vlug een antwoordje.

Typisch voor Dante is het actief en met opzet vermengen van de klassieke mythologie en geschiedens met de Christelijke. Dat is kenmerkend voor zijn (toendertijd gedurfd !) humanisme.

Maar ik antwoord je later beter, als ik de tekst bij de hand heb.

Hou vol.

gg

PS

En Cerberos niet aaien !

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4775 door dettie
Ja Jom, ik heb jouw 5 punten erbij en vooral punt 2 "Hij vindt De Klassieke Oudheid en het Roomse Christendom evenwaardig enz.

Maar in beide ben ik niet erg bekend, geeft niet want ik leer wel heel veel bij nu.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.539 seconden