Hallo Selene,
Ik heb het boek na jaren plankliggen dit voorjaar (of was het al vorig jaar?) eindelijk gelezen, in de Nederlandse vertaling, editie Gouden Reeks. Met alle prenten van Doré. Dat laatste hielp erg bij het doorlopen van het verhaal.
Het was een schitterende ervaring, beslist de moeite waard. Jom omschrijft het mooi. Ik heb in mijn eentje geworsteld, maar ben beloond. Ik vond het indrukwekkend dit epos en heb me eerlijk gezegd geen seconde verveeld. De worsteling zit 'm vooral daarin dat het werk heel lang is en dat je je moet dwingen om niet te gaan racen, maar proberen te begrijpen wat Dante wil zeggen.
Ik vond de Louteringsberg het hoogtepunt van het verhaal, wat een schitterende beschrijvingen. De hemel was voor mij niet bleekjes, ik kan me gewoon heel goed voorstellen dat het moeilijker is de heiligheid van God te beschrijven en de aanbidding in de hemel, dan de menselijke ontsporingen die hebben geleid tot een verblijf in de hel. De verhalen in de hel zijn smakelijker, maar ik vind het knap hoe Dante erin is geslaagd de hemel ook echt hemels te laten zijn, en niet een geïdealiseerde aarde.
Hoe dan ook, ik hoop dat je een tegenlezer vindt. Ik zou willen dat ik er een had gehad, ik realiseer me nu dat ik het boek helemaal alleen heb ervaren. Je hoofd zit dan vol met ideeën en ervaringen, en iedereen die je erover probeert te vertellen is bezig met de dingen van alledag en begrijpt niet waar je het over hebt... Je bent volstrekt in je eigen universum.
Ik meld mij niet aan voor het leestafelzoekteam over drie jaar. Mijns inziens is het geen probleem als je definitief in Dante's werk verblijft. Er zijn maar weinig betere plekken te bedenken.
veel succes,
sneuper
christenboek.blogspot.com